Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mandrake


Uffe Ö

Rekommendera Poster

2Du får nog förklara lite mer om nån ska kunna hjälpa dig. Ska ni ha en dator som ftp-server? I så fall är det mandrakedatorn som ska vara ftp-server?

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere tills posten hittat min processor...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ett nätverk som är ihopkopplat med switchar till en serverdator och vidare till brandväggsdatorn som i sin tur är kopplad mot Internet. Servern är Win 2000 och brandväggen är mandrake, brandväggen är alltså en egen dator. Problemet är att vi inte kan ftp,a genom brandväggen. Det som händer är att man ser att man kommer fram till en ttp-server, och lyckas med påloggningen men när man skall se dennes filer så tar det stop.(0 bytes recived)

Om jag får gissa så släpper inte brandvägen igenom mej på vägen "tillbaka"?

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-17 09:12:02 av Uffe Ö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en ftp-klient som fixar s.k passive mode, om det är en grafisk ftp-klient så är det oftast ett kryss som heter just "Passive mode" eller "PASV" i anslutning till där du talar om vilken dator du ska gå mot.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gick ju bra med passive mode i ftp-klienten men hur gör jag för att kunna köra Direct Conect? eller ftp;a i Explorer?

 

Jo det fanns ju en sån inställning i DC ochså.

 

[inlägget ändrat 2003-01-17 14:20:12 av Uffe Ö]

[inlägget ändrat 2003-01-17 14:24:25 av Uffe Ö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Explorern defaultar nog till passive mode när man kör ftp, om inte så finns det ett kryss på Advanced-fliken där det står "Use Passive FTP (for firewall and DSL modem compatibility)" som du kan kryssa i.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar ju nu men jag är fortfarande nyfiken om det inte går att köra i active mede på nått sätt ändå? går det inte att göra någon inställningi brandväggen för det, det är ju vissa funktioner i DC som man missar annars eller äventyrar man säkerheten då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan låta brandväggen göra forward på port 412 till den dator du kör DC på (och dess port 412). Brukar funka men det var evigheter sedan jag körde DC så det kanske finns nåt bättre sätt nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fråga om denna brandvägg, hur ska jag göra för att kunna köra en Web-kamera igenom den?

 

Föresten var det någon som kunnde vidareutveckla det där om forward på port 412? fördelar, nackdelar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...