Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nattsudd/tentaplugg


Weyland

Rekommendera Poster

Fråga:

Två vanliga metoder att koppla ihop en fil med diskblock är i-noder och filindextabell. Vilka för- och nackdelar ser du med respektive metod?

 

Fundersamt svar: Vadå nackdelar, finns det några givna nackdelar med i-noder? Fördel, bara indextabellerna för de öppna filerna behöver få plats i minnet. När indextabellen är full (ett block med adresser) sätter man bara sista adressen till att peka på ett nytt block med ännu fler adresser i.. jaha, då eliminerade vi den enda nackdel som står i kursmaterialet :)

 

Nackdel FAT, tar en massa plats i minnet och är beroende på hur stor disk- å blockstorleken är. Finns det några givna fördelar för FAT, mer än att det är relativt enkelt och snabbt?

 

.wey hajar inte... orkar inte... glääh! :]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter ju dölurigt! Vad ska jag inte plugga för att slippa det? :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några givna fördelar för FAT, mer än att det är relativt enkelt och snabbt?

 

Funkar på Mac? I alla fall mina FAT formaterade zip-disketter. :)

 

Tänkte nått som typ bakåtkompabilitet och kompabilitet med andra system/OS? Fast det har jag ingen koll på.

 

/JANspeed

 

[inlägget ändrat 2003-01-16 08:59:48 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som tror att bota med en dos-diskett är lösningen när datorn strular blir nöjda när de kör med FAT... Kanske inte så seriös teori men ändå...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...