Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Börja om från början


Skarre

Rekommendera Poster

Min dator har problem som löses bäst genom att formatera hela hårddisken och börja om från början. Problemet är att jag inte vågar. Jag har aldrig gjort detta förut och misstänker att burken kommer att stå obrukbar i veckor medan jag febrilt letar efter saknade drivrutiner etc.

 

De enda drivrutinerna jag fick när jag köpte datorn (oktober 99) var till ljudkortet, och när jag frågade efter rutiner till övrig hårdvara som t.ex. CD-ROM CD-RW och 3D kort, blev svaret: "Du behöver inga drivrutiner till dem"(!!!) Hur är detta möjligt?

 

Hur skall jag gå till väga? Köra "format C:" från dos-läge och sedan hoppas på att CD-ROM:en fungerar så att jag kan installera Win98?

 

Jag vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa mig med detta så att jag äntligen kan få ordning på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det första och viktigaste du MÅSTE göra är att se till att du har en boot-diskett. Den kan du skapa inne i Windows. I Win98 lägger den till universaldrivrutiner så att din CD också kan bootas. Skapa denna diskett, stäng av din dator, sätt i disketten och testa att den funkar INNAN du gör nåt annat. Med funkar menar jag att du efter att datorn har bootat upp från disketten kan komma åt dina hårddiskar och CD'n.

Dubbelkolla att filen format.com finns med på disketten.

 

Vad gäller drivrutiner:

till en del hårdvara behövs normalt inga drivrutiner, CD tex. det finns inbyggt i operativsystemet. Jag rekommenderar starkt att du laddar ner de senaste drivrutinerna till ditt grafikkort. Om det är annan hårdvara du behöver drivare till så kan du göra det efter du har installerat om Windows.

 

Att du ska göra backup på de filer som du vill ha kvar, har du säkert räknat ut, saker man ibland kan glömma kan vara tex.:

Typsnitt

Favoriter

Din adressbok

Dina gamla email etc.

 

En annan sak som kan vara bra att göra är att skriva ner alla dina uppgifter vad gäller Internet uppkopplingen. Inställningar till email, nätverksparametrar etc etc. Så att du snabbt kan komma åt Internet efter det du har installerat om Win98 för att eventuellt hämta drivare etc.

 

Dags att köra:

Starta datorn med hjälp av bootdisketten.

Verifiera att du kan komma åt CD-romen.

Från A promten skriver du:

format c:

 

När formateringen är klar, i med Windows98 CD'n

och installera om.

 

Lycka till !

 

Mvh Putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Har du win 98 kan du boota direkt från cd-rom.

Ställ in cd-rom först i bootsekvens i bios, i med skivan och starta om datorn.

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...