Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Drivisar till skrivare, scanner m.m

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Hejsan!

I väntan på att få hem WindowsXP Home så sitter jag och jagar drivrutiner. Har länge haft Windows95/98 så mina flesta saker har bara drivrutiner till detta operativsystem.

Hittade efter mycket letande drivrutiner till min skrivare, Canon BJC240, men tyvärr fanns det bara engelska drivrutiner till XP. Mitt XP är svenskt, så jag hoppas inte detta ställer till oreda?

Min scanner sedan, en Primax Colorado D600, där fanns det inga drivrutiner specifikt för XP. Laddade istället hem för Win2000/NT. Hoppas detta ska fungera. De här är svenska drivisar.

Jagade också drivisar till mitt nätverkskort. Ett Repoteckort. Hittade även till detta. Disketten som följde med innehöll ju inga drivrutiner till XP.

Vet inte om XP är lika struligt att installera nätverkskort i som Win9x-systemen. XP hittar kanske och installerar detta av sig själv?!

---

/Stefan Eklinder

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

Jonas Ridderstråle

Beror på hur "obksyra" prylarna är.. min erfarenhet är att XP hittar det mesta, vilket är anledningen till att en del tillverkare inte går ut med drivrutiner för separat nedladdning.

Sedan har vi juh kort som bara fungerar under Win9x - sådana är det i regel bara att slänga. Finns det fungerande drivrutiner till Win2k/NT4 så är dock chansen extremt stor att det finns även till XP, och att i enklare fall såsom skrivare exempelvis faktiskt fungerar med NT-drivrutinen.

.wey

Stefan Eklinder

Weyland!

Tja, skrivaren och scannern har väl ett antal år på nacken.

Nätverkskortet är däremot köpt förra året, så jag hoppas sannerligen att det fungerar under XP. Annars är det ju hel kasst.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Canon BJC240, men tyvärr fanns det bara engelska drivrutiner till XP

Det borde inte ställa till med problem.

Men om skrivaren är mer än 1,5-2 år så följer det antagligen med drivrutiner för den direkt i XP.

Vet inte om XP är lika struligt att installera nätverkskort i som Win9x-systemen. XP hittar kanske och installerar detta av sig själv?!

Överlag så fungerar alla drivrutininstallationer extremt mycket smidigare i 2000/XP än i Win95/98.

Men undantag kan ju alltid finnas förstås..

\\Anp

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Tackar för länken!

Ska testa dem om det inte funkar med drivisarna som jag hittade.

Vad det gäller nätverkskortet, så tror jag nog att XP har drivrutiner för detta.

Låter hoppfullt! :D

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Stefan Eklinder

Anp!

Skrivaren är äldre än så. :)

Håller tummarna att det ska fungera.

Angående nätverkskortet så är jag förberedd på lite strul. Är ju van vid kinkiga Win9x-system. ;)

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Stefan,

I din jakt på drivrutiner, så finns några sidor att tillgå på Internet:

http://www.driversearch.com/sites.php

http://www.totallydrivers.com/driver/index.asp

http://www.driversguide.com/

Member login till driversguide, som är gratis. Username: driver och Password: all

Tack för poängen!

[inlägget ändrat 2003-01-15 19:06:51 av Maratonmannen]

Angående nätverkskortet så är jag förberedd på lite strul. Är ju van vid kinkiga Win9x-system.

De nätverkskort (billiga och halvobskyra) som jag installerat under XP har XP snällt identifierat som nätverkskort och de har kunnat användas utan några externa drivrutiner.

En liten "solskenshistoria" angående installation:

Jag köpte ett kort med 5 st USB 2-portar (http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=CR300204 )från Datorbutiken. Kortet var det billigaste med 5 portar. Skruvade isär min dator (som kör XP Pro med sp1), satte i kortet, startade, väntade medan XP identifierade kortet och började sedan använda det som var anslutet till kortet. Tänk om det alltid vore så... :-)

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

Stefan Eklinder

Stefan!

Det låter verkligen som en dröm jämfört med Win9x-systemen. Något som jag alltid önskat och hoppas att önskan verkligen går i uppfyllelse. :)

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Tackar, tackar!

Generöst av dig. Sådant tycker jag är värt poäng ;)

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Jag tycker du lugnt kan luta dig tillbaka och invänta vad xp kan hitta i ditt system.

Troligen fixar den allt åt dig.

Mig veterligen är det mest scannrar och rena s.k windowsskrivare som brukar strula.

Min gamla scanner funkade dock med drivers till win2000.

[inlägget ändrat 2003-01-15 19:39:24 av Ante]

Stefan Eklinder

Ante!

Jag tycker du lugnt kan luta dig tillbaka och invänta vad xp kan hitta i ditt system.

Jodå, jag tänkte göra det också :)

Men jag tyckte det var spännande att rota runt lite på internet och se vad man kan få reda på om XP. Vad som kan fungera och inte fungerar. Alltid bra att vara förberedd, menar jag.

Mig veterligen är det mest scannrar och rena s.k windowsskrivare som brukar strula.

Oki, gör inte så mycket om det inte fungerar med skrivaren och scannern. De är ju gamla, så det är kanske då jag verkligen köper ny skrivare och scanner. Om de inte skulle fungera under XP, menar jag.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Som lite kuriosa kan jag nämna att XP tar min skrivare utan problem. En Canon LBP-4 Lite! Denna skrivare är från mitten av 90.

Hej Stefan

Ang skrivare :Har själv en Canon BJC250,dom engelska drivisarn är helt OK,men du kan lika gärna använda drivisarna i XP, enda "problemet" jag hade var att man måste välja "bästa utskriftskvalitet" annas blir det ett vitt streck mitt i texten...(oavsett vilka drivisar man använder) det gör att en redan "slö" skrivare blir ännu slöare...men har man inte bråttom så..

Hubbe

Stefan Eklinder

Bure och Hub!

Tack för era tips och råd!

Jag sitter just nu med XP installerat och har nästan installerat alla mina program igen. Allt verkar fungera utan problem.

Nu återstår som sagt skrivaren och scannern. Får ta det imorgon!

Förstår förstås inte konfigurationen under installationen av XP. Där kunde man låta XP konfigurera så att man snabbt och smidigt var online direkt.

Visst, nätverkskortet installerades smidigt. Uppkopplingen var däremot som om jag satt på en uppringd uppkoppling. XP försökte "ringa upp" anslutningen när jag klickade på Explorer ikonen. Själv har jag Comhem Internet Cabel.

Det lyckades till slut med lite ändringar att den aldrig skulle ringa upp och nu har jag plockat bort den där anslutningen helt, efter lite sightzing i XP.

---

Är det någon som vet hur man kan plocka väck den där förbaskade Messenger? Jag vill inte ha det programmet. Dessutom autostartar det och lägger sig nere vid klockan. Har provat "msconfig" i Kör, men då protesterar XP vid nästa uppstart. Att jag ändrat i Systemkonfigurationen och att jag ska ändra tillbaka till "Normal" uppstart. Vips, så är Messenger därigen!

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-01-16 19:51:01 av Stefan Eklinder]

Stefan,

Det första jag gör efter XP-installation är att ta bort Messenger.

Du kan ta bort Windows Messenger i Lägg till/Ta bort program och Lägg till/Ta bort Windowskomponenter. Om Windows Messenger inte finns där går du till C:\Windows och inf-mappen. Där finns sysoc.inf. Leta åt

msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,hide,7. Ta bort hide, men lämna kommatecknen. Då ska raden se ut så här:

msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,,7

Spara lämna. Sedan så dyker Windows Messenger upp i Lägg till/Ta bort Windowskomponenter i Lägg till/Ta bort program. Och då är det bara att avinstallera.

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Det är väl den komponenten som heter MSN-Explorer i "Lägg till/ta bort komponenter i Windows"?

Provade att ta bort bocken och därmed programmet, men då hotade Windows med att jag inte längre kan ansluta till internet. Vet inte om man ska ta det hotet på allvar?

MS Explorer finns ju ovanför.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Komponenten som du ska ta bort heter Windows Messenger, som dyker upp efter att du editerat sysoc.inf. Om du inte ser den filen så välj i Verktyg/Mappalternativ/Visning. Markera "Visa dolda filer".

MSN Explorer har jag tagit bort, utan någon märkbar förändring.

Stefan Eklinder

Tackar för hjälpen, Maratonmannen!

Fixade det hela nu.

Avslutade Messenger nere vid klockan, för att den ikonen försvann inte när jag plockade bort det från "Lägg till/ta bort Windowskomponenter".

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-01-16 20:41:56 av Stefan Eklinder]

"Fixade det hela nu."

Grattis till en lyckad XP-installation!

Vad gäller Messenger så finns några MB kvar att ta bort. Titta i Program på din C-disk. Tror inte att det går att ta bort förrän du gjort omstart efter första Messenger-operationen.

"Att jag ändrat i Systemkonfigurationen och att jag ska ändra tillbaka till "Normal" uppstart. Vips, så är Messenger därigen!"

Det ligger till så att om du gör en förändring i t.ex. Autostart (msconfig) så undrar Windows vid nästa uppstart om du vill starta normalt eller göra en selektiv start. I detta fall blir det en selektiv start, så bocka därför i rutan i fönstret som kommer upp efter omstarten. Nästa gång du startar om då ser du inte detta fönster med frågan om normal start.

Hoppas du förstod, det blev lite otydligt kanske.

Tack för poäng!

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Din första förklaring på hur jag skulle in och mecka i inf-filen hejade jag inte från början, men sen när du skrev att den var dold så klarnade det.

Då hittade jag filen du skrev om att jag skulle editera.

Fixat! Nu är Messenger borta...

Ska se om jag kan hitta fler filer efter Messenger på hårddisken imorgon.

NAV2002 verkar lite struligt i uppstarten. *suck* Den startar upp med ett rött kryss över vid klockan, sedan surrar det lite i diskettstationen och krysset försvinner.

Annars verkar allt OK.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

"NAV2002 verkar lite struligt i uppstarten. *suck* Den startar upp med ett rött kryss över vid klockan, sedan surrar det lite i diskettstationen och krysset försvinner."

Stefan,

För detta kan du vara lugn. Så har det alltid varit för mig med NAV och XP.

Humm

Blanda inte messenger med messenger...

Det finns TVÅ st.. en, den du finner som ikon i start fältet...

Enklast är att stänga av den med att starta den och välja att den inte ska starta när windows startas..

Den andra är en tjänst som du finner i bla msconfig.. DDen ska du INTE stänga av..

Helt olika pgm mao...

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Oki, då behöver jag inte bekymra mig för det med andra ord. :D

Grattis till en lyckad XP-installation!

Tack, förresten! ;)

---

/Stefan Eklinder

[inlägget ändrat 2003-01-16 21:56:21 av Stefan Eklinder]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...