Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst LAN ???


janne_321

Rekommendera Poster

Någon som vet om man kan använda en stationär pc med ett vanligt 10/100 nätverkskort OCH ett WLAN nätverkskort som accesspunkt/gateway ELLER måste man ha en fristående wlan accesspunkt eller wlan router.

 

Jag har en bärbar med wlan innbyggt och tänkte eventuellt köra en budgetlösning....

 

[inlägget ändrat 2003-01-15 15:23:36 av janne_321]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör gå, med en begränsning: Du måste köra korten i ad-hoc-läge, vilket bör göra att du bara kan ha en wlananslutning mellan två kort/datorer - inte tre eller fler.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska det inte vara några problem. Se till att konfigurera wlan-et i ad-hocläge på varje dator (lätt glömd kryssruta/parameter) och dela sedan ut anslutningen mot internet (trådade nätverkskortet?) på din arbetsdator, brukar inte vara några problem i något operativsystem. Får du ett privat LAN (nat-routat i princip) i ditt WLAN.

 

Får du fler ip-adresser via din ISP som du vill använda istället måste du köra igång ip-routing mellan korten i din stationära, istället för att dela ut anslutningen.

 

Kolla dock lite på prisnivåerna, en billig accesspunkt/gateway får man för runt 1100kr - ett wlankort för PCI brukar hamna på iaf 1000kr (eller en pckortadapter för 500kr - men då måste man juh ha pckortet oxå). (prisex ifrån Dustin)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-01-15 16:15:49 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon!

 

Jag har som sagt inbyggt wlan i min bärbara dell och har en kompis som skall köpa en stationär dell där han erbjöds köpa wlan för ca 500kr. Men eftersom han inte har behov av detta så.......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste köra korten i ad-hoc-läge, vilket bör göra att du bara kan ha en wlananslutning mellan två kort/datorer - inte tre eller fler.

Det där undrar jag om det stämmer. Jag har bestämt för mig att det inte finns nån sån begränsning. Alla AdHoc-konfigurerade kort skall kunna prata med alla andra AdHoc-kort inom räckhåll.

Kan förstås variera mellan fabrikaten, men jag är tämligen ganska nästan bergsäker på detta... ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...