Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radeon 9500


Benjamin

Rekommendera Poster

Jag har precis införskaffat mig ett Ati Radeon 9500-kort efter att ha läst att de skall fungera i Xwin. Men jag får det inte att fungera alls.

Inte heller kan jag ta hem de drivisar som ATI har gjort för linux, för de har de bara släppt som RPM-paket och jag kör debian.

Någon som har några bra tips?

(Jag bryr mig än så länge inte om att få DRI att fungera, utan nöjer mig med 2D :)

(Innan hade jag ett Matroxkort, och snacka om att de verkligen är bättre på att stödja Linux!)

 

Iaf, jag kör debian 3.0, har linux 2.4.18 och Xfree 4.1.0.

När jag försöker ladda Xwin efter att ha kört dpkg-reconfigure xserver_... så kan den inte ens gå in i lågupplösning, utan den hittar inget grafikkort alls!

kör jag xf86cfg så hittar inte ens det progget nåt överhuvudtaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det åratal sedan jag orkade befatta mig med Linux, men på "min tid" gick det självklart utmärkt att installera rpm-paket även under Debian.

 

Det ena utesluter juh inte det andra :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. men kan man det?

hur blir det med dependencies då?

jag skall testa det då:

 

dpkg-deb: `fglrx-glc22-4.1.0-2.5.1.i586.rpm' is not a debian format archive

dpkg: error processing fglrx-glc22-4.1.0-2.5.1.i586.rpm (--install):

subprocess dpkg-deb --control returned error exit status 2

Errors were encountered while processing:

fglrx-glc22-4.1.0-2.5.1.i586.rpm

 

 

 

Men jag upptäckte att man kan gå in i filen och plocka ut filerna manuellt.. men där finns verkligen ett fasligt antal filer som jag inte vet vad jag skall göra av..

Ugggh.. Dumma ATI som inte kan göra vettiga drivrutiner

och dumma Matrox som inte kan göra lagom dyra, men ändå bra grafikkort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste förstås installera rpm först ... annars funkar det inte .. rpm finns som tar.gz så det ska inte vara några problem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det får du gärna göra ändå :)

Jag har äntligen lite tid över till att pilla med det, så jag skall göra ett andra försök på allvar nu (jag har använt mitt Matrox de senaste dagarna)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-17 19:08:48 av Benne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix.. Jag får det inte att fungera med det där RPM-paketet.. Den omvandlar sig via "alien" till en deb väldigt fint. men sen funkar det inte så bra ändå...

Trist... Jag vet inte vad jag skall hitta på....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yup, nu kan jag ladda Xwin i 1280x1024@60Hz

Jag kopierade inte lite Modelines från min gamla XFree-configfil till denna nya, så nu kan jag även gå in i 1280x1024@76Hz

Men jag vill köra det i runt 72Hz, för bilden är lite suddig i 76Hz, men jag kan inte ändra.

 

Leker jag lite med xvidtune, och manuellt fixar ner mig till 72Hz funkar det iofs bra, men tar jag sen dess Modeline och petar in i XF86configfilen så går den in i 60Hz och säger att min upplösning var utanför monitorns gränser.

När jag tittar i XFrees log så ser det ut som om den ignorerar mina såna här rader i min configfil:

 

HorizSync 29.5 - 85.0

VertRefresh 47.0 - 120.0

 

 

skumt.. jag är ganska säker på att jag inte skrivit fel nånstans...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...