Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommenderad felsökning?


Robban77

Rekommendera Poster

 

Min dator "hänger" sig efter ca 15-30 min efter kallstart. (Ingen skärmsignal samt okontaktbar via tangentbord, resetknapp och powerknapp)

Detta sker oberoende av både operativsystem och sysselsättning på datorn! Om strömkabeln dras ur och återmonteras så börjar fläktarna spontant att snurra för fullt men i övrigt är allt dött.

 

Efter att ha väntat i 10 min med strömförsörjningskabeln urdragen så går datorn att starta igen.

 

Efter att ha haft överbelastning i elboxen i lägenheten misstänker jag att kanske nätaggregatet tagit skada... Kan detta vara möjligt?

 

Eller var ska jag leta felen?

 

Alla tips är värdefulla!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nätaggregatet gått sönder borde datorn inte gå att starta alls.

 

Det som kan ha hänt är att det förser moderkortet med en felaktig strömstyrka, som i sin tur skadat moderkortet, eller att processorn blir automatiskt "överklockad" på något sätt (genom en högre strömstyrka), och då blir för varm, vilket leder till en datorkrash.

Då när den svalnat (efter 10 min) så vill den gå igång igen.

 

Vad pratar vi om för slags dator/processor?

 

I och för sig borde inte nätaggregatet ta skada av överbelastning i elnätet. Det tar ju bara skada om det får för hög spänning, inte för låg.

Det kan ju i och för sig uppstått en strömspik efter att överbelastningen korrigerats (bytt propp eller liknande).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorkonfiguration enligt följande:

 

AMD Athlon 750Mhz

Chaintech 7AJA moderkort

192 MB SDRAM

40 GB HD (misstänkt dåligt skick, fast Drive Fitness Test säger att S.M.A.R.T.-betyget blir "good")

Geforce 2 GTS 32mb

Soundblaster Live 1024

1 CD-R

1 CD-RW

2 Nätverkskort

 

Tack Cariad för inlägget...

 

Har nyligen beställt AMD 1800+ XP + moderkort & minnen... kanske dumt att installera kitet om nätaggregatet är i dåligt skick och förstör rubbet.

 

Igår installerade jag om Win2000Pro SP3, kör öppen låda och allting har fungerat perfekt hittills... det kanske var ett värmeproblem bara...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...