Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går ej tömma papperskorgen


Alex126

Rekommendera Poster

hej,

 

jag använder Mac OS 9,1. har ett problem med att tömma papperskorge. allt försvinner när jag klickar på "töm papperskorgen" förutom en mapp. Får ett meddelande: "Objektet kunde inte tas bort, eftresom det innehåller objekt som används". men mappen är ju tim!!! vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer några förslag:

- Avsluta alla program, och töm se'n

- Håll ner Alt-knappen när du tömmer

- Stäng av fildelning, och töm se'n

- Starta om datorn, och töm se'n, (eftersom det inte går att öppna filer som ligger i papperskorgen)

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn med shift-tangenten nertryckt (avstängda tillägg) och prova töm papperskorgen.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har gjort detta också nu men det hlälpte inte. drog ut mappen till skrivbordet och bytte namn, men det hjälpte inte heller. Fer tips??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma vidare behöver jag veta om det är en fil som du skapat själv el. om det är en systemfil, vet du det?

Om inte; Vad hette filen innan du bytte namn på den?

Kolla oxå om det ligger någon osynlig fil i mappen, genom att använda tex. ResEdit.

Vad heter den isf.?

Det ser du genom att gå till Edit - Get File/Folder Info, och sedan navigera in i mappen du inte kan radera.

Om det finns något där så kan du göra det synligt i "get info" och sedan även ändra namnet. Då kan jag inte tänka mig att systemet hittar och börjar använda filerna.

 

Här hämtar du ResEdit, gratis:

http://download.com.com/3000-2238-859800.html?legacy=cnet

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fildelningen på? Fast å andra sidan borde du få meddelande då att det är därför du inte kan slänga mappen. Hmmmm...

 

Prova bygg om skrivbordet (cmd-alt-tangenterna vid uppstart) och sen starta om utan tillägg (shift-tangenten under uppstart) och försök tömma papperskorgen då.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2003-01-20 15:36:04 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova bygg om skrivbordet (cmd-alt-tangenterna vid uppstart) och sen starta om utan tillägg (shift-tangenten under uppstart) och försök tömma papperskorgen då.

Det här är min absoluta favoritterm i Macvärlden: "bygga om skrivbordet". Hur snyggt som helst.

 

Vad gör den funktionen egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par osynliga filer på alla Mac-skivor, som håller ordning på alla andra filer, tex. om de har flyttats, bytt namn , har alias, vilken ikon de ska ha mm. , ett sorts index kort-o-gott.

Filen kan bli ganska stor med tiden, främst beroende på hur många filer man hanterar.

Då är det läge att uppdatera så att den stämmer 100% och inte innehåller onödiga plats-hänvisningar, = Bygga om Skrivbordet.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, ni, nu har jag gjort allt som står i dem här trådarna och inget av det funkar, så nu tror jag att jag ger upp. det e bara så irriterande och störande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt skumt faktiskt. Det enda andra sätt jag kan komma på är att använda ett program typ FileBuddy som kan radera filen/mappen.

 

Har du kollat så du inte har något virus som spökar?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på ett sätt till...

Lägg mappen i en annan mapp var som helst.

Skapa ett dokument eller en mapp med samma namn som den krånglande mappen.

Lägg dokumentet/mappen i samma mapp som den som inte går att radera, och välj "Ersätt" när datorn frågar.

 

Och en sak till att kolla!

Kör Skivkontroll för att se om det finns struktur-fel på hårddisken. Starta gärna från en CD, så kan programmet fixa till fler fel om det skulle behövas.

Gör backup på viktiga filer innan om du har möjlighet!

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak också efter Suddens inlägg.

 

Man kan stuffa upp den dumma mappen med DropStuff och ställa in så att den ska radera originalet. Sen kan man slänga den stuffade filen.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...