Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDG bluffar om gratisprogram


Chakotay

Rekommendera Poster

Jag har tidigare år påpekat att folk som jobbar för IDG verkar ha väldigt luddiga begrepp om vad freeware resp shareware är. Det handlade om IDG:s programbank och Månadens CD.

 

I senaste fallet jag tog upp, där man på PC för Alla:s omslag förespeglade att man delade ut Norman Antivirus gratis, torde det ha handlat om en medveten marknadsföringsbluff - det blev nog mängder med extra lösnummer sålda när man lockade med gratis antivirus på omslaget!

 

Nu har jag framför mig kopior av sidorna 42-47 ur IDG-tidningen InternetWorld nr 8/2002. Sidorna är uppe i hörnet märkta "guide//gratisprogram" och den stolta artikelrubriken lyder "Det här är nätets 88 BÄSTA GRATISPROGRAM". Texten "88 BÄSTA GRATISPROGRAM" framhålls i mellan 30-45 mm höga och feta tecken. Typ "krigsrubrik".

 

Jag fick det här kopierat på biblioteket en gång i en hast och vet inte om samma deklaration trumpetades ut även på omslaget, men håller det för troligt.

 

Nåväl, ingressen börjar med "På nätet finns alla program du behöver till din dator - helt gratis." (Och det kan ju vara möjligen påstås vara sant - det beror väl på VAD man behöver).

 

Sedan börjar artikeln: "Det är dags slå hål på myten om att gratisprogrammen inte är bra. Tvärtom. Många av freeware-programmen är bättre än sina kommersiella kollegor.(- - -) Här har vi letat upp de bästa programmen... ( - - - - - -)Och det är bäst att passa på nu medan det fortfarande är gratis. Många av programmen är så bra att tillverkarna skulle kunna ta betalt för dem."

 

Mycket förväntansfullt började läsa jag listan - en guide över "nätets 88 bästa" freewareprogram verkade högintressant!

 

Jag hann bara ner till nr 2 innan det stod "Det fungerar i 30 dagar med alla funktioner."

 

Om nr 8: "Denna sharewareversion är begränsad till två samtidiga nedladdningar."

 

Om nr 11: "I denna sharewareversion är det några funktioner som inte fungerar".

 

Så fortsätter det genom hela listan - det är verkligen INTE enbart freeware-program som presenteras i den 88 program långa listan.

 

Och i en extra liten "Populärast för Windows"-lista över "De mest nedladdade gratisprogrammen..." (fem stycken) står "WINZIP" från www.winzip.com med, som väl inte varit gratis på många år.

 

På artikelns sista uppslag finns en slags faktaruta med rubriken "Gratisprogrammens ordlista". Inleds med: "När du laddar ner program från tillverkare eller från programdatabaser stöter du ofta på termer som kanske inte är helt självklara. Här är betydelserna."

 

I faktarutan ska fyra "termer" uttydas: FREEWARE, ADWARE, SHAREWARE och OPEN SOURCE.

Freeware förklaras "Program som du får använda helt gratis så länge du vill utan resriktioner."

Shareware förklaras "Distribueras som 'prova-på'-program som vanligtvis är tidsbegränsade och kräver en mindre summa pengar för att få användas efter provperioden."

 

Dessa förklaringar överstämmer med vad jag lärt mig tidigare, men varför sätter IDG då in "shareware" i "Gratisprogrammens ordlista".?

 

Och varför radar man upp mängder av shareware-program i guiden "Det här är nätets 88 BÄSTA GRATISPROGRAM"???

 

Personligen anser jag att det svenska uttrycket "gratisprogram" INTE kan inbegripa shareware, utan ska innebära freeware.

 

Jag tycker folk ska vara väldigt försiktiga med att köpa, och med att lita på vad som står i IDG:s tidningar. Kanske finns sanningar då och då inbäddade här och var, men rubriker utanpå och inuti tidningarna verkar kunna vara totalt vilseledande.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chakotay - konsumentens kämpe mot det imperialistiska imperiet IDG är tillbaka ;-)

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att rubrik- och framsidestexten är helt felaktig. Däremot kanske man ska skylla på den enskilda redaktionen, och inte på hela IDG?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enskilda redaktionerna, eller är det samma för PC för alla och InternetWorld. Ett litet påpekande bara.;)

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att rubrik- och framsidestexten är helt felaktig. Däremot kanske man ska skylla på den enskilda redaktionen, och inte på hela IDG?

 

Jag valde att beskylla IDG eftersom det väl är IDG som ger ut tidningarna, och eftersom ett av mina tidigare klagomål i samma ämne handlade om "Programbanken" som väl vad jag minns inte var knuten till en speciell IDG-tidning; plus därför att flera tidningar visat sig ha opålitliga uppgifter.

 

Om folk som skriver för tidningar som ges ut av IDG - som visst betyder 'International Data Group' eller liknande - inte ens vet skillnaden mellan freeware och shareware tycker jag att det är totalt fiasko för IDG.

 

Och om de som skriver för IDG avsiktligt försöker vilseleda konsumenterna är det ett skandalöst bedrägeri.

 

Mina tidigare trådar anknytande till det här ämnet är:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=103766 Månadens CD-röra...

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=144786 Sveriges bästa PROGRAMBANK?

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=337645 IDG vilseleder konsumenterna

 

"Månadens CD-röra" verkar tyvärr ha raderats, i vart fall kunde inte jag återfinna tråden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Stefan Eklinder

Man ska kanske också ta med i beräkningen att alla ännu inte har bredband och kan sitta och tanka hem program från internet.

 

Även om politiker slår på stora trumman och menar att hela Sverige ska få bredband. Nonsens! Tror inte alls på att alla fått bredband än idag. Glesbygden med omnejd.

 

Så, det är kanske därför PC För Alla med flera sitter och fullmatar sina CD-skivor med program från internet. Visst, de ska för den skull hålla isär shareware och freeware.

 

Dessa förklaringar överstämmer med vad jag lärt mig tidigare, men varför sätter IDG då in "shareware" i "Gratisprogrammens ordlista".?

 

De är gratis i 30 dagar! :-)

WinZip är ju shareware i 30 dagar. Trodde jag att alla visste, inte minst datortidningar och IDG i allmänhet.

 

Jag har förstås hittat ett zipprogram som var gratis när jag hittade det för rätt länge sen, men nu får man betala för det - PowerArchiver. Super bra! Har bränt ned det på CD-skiva.

 

Personligen anser jag att det svenska uttrycket "gratisprogram" INTE kan inbegripa shareware, utan ska innebära freeware.

 

Instämmer!

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstås hittat ett zipprogram som var gratis när jag hittade det för rätt länge sen, men nu får man betala för det - PowerArchiver. Super bra! Har bränt ned det på CD-skiva.

...och för alla ef som inte har tillgång till Stefan Eklinders cd-skiva, så finns den att ladda ner här:

http://www.oldversion.com/program.php?n=powarc

Version 6.1 är den sista versionen som är freeware

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...och för alla ef som inte har tillgång till Stefan Eklinders cd-skiva, så finns den att ladda ner här:

 

Hehe, den var bra den!

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...