Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Direkt nedräkning

Starre

Recommended Posts

Hej alla!

Har hittills använt mig av "Datediff" i ASP för att räkna ner tiden till en viss tidpunkt men den räknar uppenbarligen inte om siffrorna mer än en gång per dygn. Kan jag få den att räkna ner sekund- eller timvis?

Tack på förhand!

Du kan ändra så att du får skillnaden i timmar, minuter eller sekunder om du vill.

Den räknas dock endast ner när sidan körs, vill du ha live på sidan, får du kolla på javascript.

Annars finns mer info om DateDiff() på MS sida: http://msdn.microsoft.com/scripting

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

Ja, om jag förstår dig rätt. Du vill alltså kunna räkna ner timmar, minuter eller sekunder?

Läs mer på denna sida: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vsfctdatediff.asp

DateDiff(interval, date1, date2 [,firstdayofweek[, firstweekofyear]])

Ändra interval biten så att det är h, n eller s beroende på vad du vill räkna på.

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

Du kan ändra så att du får skillnaden i timmar, minuter eller sekunder om du vill.

Ja, det är precis det jag är ute efter. En enkel nedräknare som räknar om siffrorna varje gång jag kör sidan. Kollade på länken du angav men kunde inte hitta något.

Har du koden?

Bj0rn gav dig en korrekt länk.

Då kan du få ut antal timmar från en vis dag och med hjälp av dem kan du sedan omvandla dem till dagar.

iTimmar = DataDiff("h", now(), 2003-01-01)

iDagar = Int(iTimmar/24)
iTimmar = iTimmar - (iDagar * 24)

Response.write "Det är " & iDagar & dagar och "& iTimmar & " timmar från 2003-01-01"

Det bör fungerar bra.

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...