Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya minnen i gammal burk


Jimmie Pettersson

Rekommendera Poster

Jimmie Pettersson

Hej,

 

Jag ska uppgradera datorn under året och i en annan diskution här på eforum så sas det att man kan köra med DDR minnen i gamla burkar men med sämre styrka. Är detta möjligt? Jag kör med PC100 minnen och vill köpa DDR PC 2700 minnen, då min budget är liten är det enklare att köpa lite i taget.

 

Så min fråga är:

Funkar DDR minnen till min gamla datormoderkort som jag förnuvarande kör PC100 på?

 

/Jimmie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet ska det fungera. Med finare ord kan sägas att de är bakåtkompatibla, men däremot kommer du inte att kunna använda dina nuvarande minnen i ditt framtida moderkort med stöd för DDR

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que? Vem har sagt det? DDR-minnena passar inte ens fysiskt i platser för SDR-minnen (ok då, med en hammare modell större så ;)

 

Om ditt moderkort inte uttryckligen har stöd för DDR-minne så fungerar det helt enkelt inte. Jo det finns hybridkort också som tar båda typerna av minne, men det borde man känna till om man köpt ett sådant - och det tillverkades självklart först efter att DDR-minnen blivit vanliga.

 

http://www.cyberwalker.net/columns/dec01/211201.html

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Om jag nu skall "rätta" Weyland igen:

Så kallade hybridkort brukar väl vara vanliga "mitt emellan" två minnestyper?

 

Ja, jag menar att när SDRAM PC100/133 fortfarande dominerade marknaden så kom (om inte de första som riktade sig till high-end-köparna, så andra "vågens" moderkort) med möjlighet att köra både-och. (eller snarare antingen-eller). Lite längre tebaks: Mitt gamla supersocket7-kort använde PC100, men kunde även köra EDO.

 

Jämför med fartygens utveckling: De allra första motordrivna skeppen hade även segel..

 

Dvs. i brytpunkten mellan två "teknologier" brukar man ha "både-och", just in case..

 

Men om man nu "måste" köpa gammalt SDRAM-minne, så kan man väl göra det. 128MB (eller 256) kostar väl inte så sabla mycket? Sista minnesmodulen jag köpte (256) kostade precis 256 kr.. (samsung pc133)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag skrev fel, men jag hade ett DDR 256 Mb som jag kunde köra i mitt gamla moderkort, vilket fungerade men till en lägre hastighet (det moderkortet hade stöd för PC100/133). Entschuldigung noch einmal

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag skrev fel, men jag hade ett DDR 256 Mb som jag kunde köra i mitt gamla moderkort, vilket fungerade men till en lägre hastighet (det moderkortet hade stöd för PC100/133). Entschuldigung noch einmal

 

Ursäkta om jag är petig, det är inte alls meningen, men visssa kan bli vilseledda ... det du säger ovan är tyvärr FYSISKT omöjligt ... DDR-minnesstickorna är nämligen LÄNGRE än PC100/133 .. att dom skulle gå i lägre hastighet gör dom knappast kortare huh... du har nog bara glömt vissa detaljer, sånt händer ;)

 

btw, dom omnämnda "hybridkorten" hade alltså dubbla uppsättningar minnessocklar av olika längd, respektive minne gick i helt sin rätta hastighet...och...givetvis gick det inte att "blanda" typerna, körde man DDR var det bara DDR som gällde och tvärtom...

 

./Blekis ®

powered by red hat 8.0

 

[inlägget ändrat 2003-01-14 22:32:06 av Blekis ®]

[inlägget ändrat 2003-01-14 22:33:33 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Jag hade liknande funderingar. Tack för svaret. Bra länk.

 

Du har fått en poäng Weyland.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka minnen du kan använda i din burk beror på moderkortet.

Vet du inte vilket kort du har, ladda hem Si Soft Sandra. Redan Sandra ger en del, tex max minne och största storlek på minne i ett slot.

Med namnet på moderkortet använd minneskonfiguratorn för tex Kingston hos

http://www.dustin.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...