Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

JList


Anna20

Rekommendera Poster

Jag har lagt två JLists bredvid varandra och där man kan flytta attribut från den vänstra till den högra jlisten.

-När man trycker på knappen spara så ska vill jag läsa in alla rader i den högra jlisten till en matris, vector el. liknande.

-Sen vill jag loopa igenom matrisen så länge som den inte är null.

 

Snälla, finns det någon som vet hur man gör och som kan hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det alltså ingen som kan lösa det här??

Det gör det säkert, bara genom att titta på dokumentationen till JList så framgår det rätt tydligt hur man gör (tycker jag).

 

Du kanske får mer svar om du skriver vad du har försökt göra, vad som inte funkar, varför du gör det (saker som ser ut som labbar/skoluppgifter tenderar att inte få svar helt enkelt därför att meningen är att man ska göra dem själv).

 

Varför vill du lyfta grejjerna från JList:en till en matris, som du sen loopar igenom? Ska du bara loopa igenom grejjerna kan du ju lika gärna hoppa över matrisen.

 

När du skrev om samma sak i tisdags så slutade det hela med att du (efter att jag tipsat om hur du hämtar saker från en jlist) skrev att du inte fattade nåt av javadocen. Vad var det du inte förstod? Hur mycket kan du? Det blir lättare att förklara om man vet sånt.

 

Rent krasst så är min inställning dessutom att om man vet vilken nivå det är på publiken så minskar också risken att man "slösar bort sin tid" på att prata om saker som ändå inte går in, det är bättre att kunna anpassa budskapet till läsarens nivå. Om man känner att risken är för stor att tiden verkligen är bortslösad så låter jag oftast bli att svara.

 

Recap:

Exempel på hur man plockar saker ur en JList, en efter en (plockat från JList-dokumentationen till java2 1.3).

// The value of the JList model property is an object that provides
// a read-only view of the data.  It was constructed automatically.

for(int i = 0; i < dataList.getModel().getSize(); i++) {
    System.out.println(dataList.getModel().getElementAt(i));
}

 

Exempel på hur man loopar/itererar över en vector, matris eller annan collection:

Iterator iter=minVector.iterator();
while(iter.hasNext()) {
Object elem=iter.next();
System.out.println(elem.toString());
}

 

Finns ett par alternativa sätt att göra ovanstående.

 

Redigering: Glömde ett parentespar efter hasNext...

[inlägget ändrat 2003-01-16 00:48:42 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första vill jag klargöra att det här inte handlar om något skolarbete eller någon lab.

 

Slog vad med en kompis om en grej..jag förlorade och nu måste jag göra ett system åt henne...(hon driver en liten butik och systemet ska hjälpa henne hålla koll på sina produkter)...

 

Jag har kommit så långt nu att jag kan läsa in värdena från den högra jlisten till en array och sen skriva ut varje enskilt värde...men har fortfarande lite problem när det gäller att jämföra med matrisen...så här ser koden ut, kan du och vill hjälpa till så skulle det vara väldigt uppskattat..

 

Object[] array = targetModel.toArray();

for (int x=0;x<array.length;x++){

System.out.println(targetModel.getElementAt(x));

if (targetModel.getElementAt(x).toString() == ("ABCD - SDAF"){

System.out.println("lika");}

else

System.out.println("do nothing");

}

 

Den här koden går igenom kompileringen men trots att värdet från targetModel är lika med det just nu hårdkodade värdet så går programmet inte in i if-satsen. Har jag missat något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

if (targetModel.getElementAt(x).toString() == ("ABCD - SDAF")

 

Strängjämförelser i java gör man med metoden equals.

 

ex.

(targetModel.getElementAt(x).toString().equals("ABCD - SDAF")

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...