Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Förklaring, någon?

Bjarne

Recommended Posts

Inget problem egentligen eftersom det fungerar som det skall nu, men jag är bara nyfiken på om

någon har en bra förklaring varför inte det här fungerar?

1. En större mängd text sparas temporärt i en textfil.

2. Texfilen öppnas och textmängden i filen plus en del info från ett formulär förs in i en databas (Access).

3. Efter datan är införd i db, tas den temporära textfilen bort, eftersom den inte fyller någon funktion längre.

4. I nästa steg görs en "select top tio..." från samma databas. Här hämtas tio rubriker från db för att skrivas till ytterligare en textfil.

Steg 2 - 4 utförs i ett script.

Vad som händer här är att "select top tio..." satsen inte plockar med den nyss inlagda posten. Den börjar på den näst senast inlagda posten.

Om man däremot väntar med att plocka bort den temporära textfilen tills efter select top 10 satsen körs, så fungerar det som det skall.

Har du provat med att vänta ett tag mellan steg 3 och 4 ?

Möjligheten finns kanske att databasen hunnit bli uppdaterad ? Är inte 100 på hur processen sker, men ASP scriptet kanske tuffar på, medans databas objektet håller på med att uppdatera. Det är väl ett antal "lager" mellan scriptet och databasens fysiska fil...

(Intressant, uppdatera om du kommer på felet...)

/T

Antagligen ligger det något i vad du säger. Om jag väntar tills efter select top tio satsen (steg 4) så fungerar det.

Men hela uppdateringen av databasen görs korrekt. All data följer med in i db.

Ändå fungerar det inte att ta bort textfilen direkt efter db uppdatering. Nu spelar det mej ingen roll när jag tar bort textfilen, bara den tas bort efter uppdateringen av db, men det kunde vara kul att veta varför det inte funkade först.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...