Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Undring


Laird

Rekommendera Poster

På Komplett har dom två Sapphire Radeon 9000 Atlantis pro utan fläkt dom skiljer sig åt genom att det ena har vivo och det andra dvi.

Har denna skillnad någon betydelse när man har en vanlig skärm?

Är inte dvi enbart för Lcd skärmar?

Vad står vivo för?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej det har ingen betydelse. Du behöver ingen DVI-utgång såvida du inte tänkt köpa en platt digitalskärm.

 

VIVO=video in, video out. Du kan alltså använda kortet till att videoredigera på etc.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. tycker båda borde ha DVI-I-utgång eftersom båda korten stöder dubbla skärmar... iofs på bilden har vivo-modellen endast en vanlig vga-utgång, så man undrar juh hur dom kan marknadsföra den med hydravision och 'supports dual displays' i så fall?

 

.wey - funderar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt Sapphire Radeon 7500 medföljde en adapter till DVI ut gången till vanlig skärm. Så nu har jag 2 skärmar i bredd.

Så det är upp till dig, möjlighet köra 2 skärmar eller Video In

Video out är väl TV?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Kan man inte bygga en enkel DA-konverter själv? (till den där DVI-utgången..) Så att man får ut en analog signal i stället för en digital.

 

Den allra allra enklaste konvertern består av motstånd. Ett motstånd för varje bit. (4 bitar=4 motstånd, 8 bitar=8 motstånd.) Undrar om det funkar.. ;-D (behövs väl en trimpot och någon konding också, förresten)

 

 

MVH

pedagogen -tentatrött..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nje, för det bör inte vara någon DA-konverter - bara en mekanisk adapter som tar ut den analoga signalen ur en DVI-I-kontakt (och fixar en kontakt så man kan ansluta en analog bildskärm). DVI-D är heldigitalt, DVI-I tror jag det kallas som de flesta dualheadkort använder och som innehåller både digitala och analoga signaler?

 

Och jomenvisst, en sådan mekanisk adapter lär juh vara enkel att bygga själv :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 4st Sapphire 9000 pro kort två med fläkt och två utan, alla stöder 2 skärmar men dom utan fläkt är några hundringar billigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte alla av dom verkar ha två bildskärmsanslutningar? Det finns juh GF4MX-kort som bara har en bildskärmsanslutning och en tv-utgång, att då kalla det för "tvåskärmsstöd" är juh lite av en bluff tycker jag? (även om man kan räkna TVn som en skärm)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...