Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

position: fixed - Fast ruta


Cariad

Rekommendera Poster

Jag vill ha en navigeringsmeny högst upp på skärmen, som inte förflyttar sig när man bläddrar sidan vertikalt.

 

Jag vill helst inte använda mig av ramar, och hittade då egenskapen position i CSS2.

Tyvärr så förstår inte IE6 värdet fixed, utan man måste lösa det på något annat sätt.

 

Jag hittade detta exempel (se den svarta menyn högst upp):

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/sm/index.htm

Men den hoppar liksom med texten ned, inte rikigt vad jag vill...

 

Lösningen behöver bara fungera i IE6, alla aldra webbläsare struntar jag i. Har tittat på MSDN utan att hitta något vettigt...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist inställning du har...
Nja, inte riktigt så... Vanligtvis brukar jag anstränga mig att få allt att fungera i alla webbläsare, men själv använder jag mig av IE6, och denna sida kommer endast användas av en liten grupp som alla använder IE6.

 

Jag tog en titt på sidan du föreslog, men det är inte riktigt samma sak.

Han har en bakgrundsbild som är fast (background-attachment:fixed), inte ett lager som jag vill.

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-14 16:12:15 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du vill ha. Jag har något liknande liggande på datorn. Lägger ut det så du kan kika på det. javasript + lite lager

 

http://www.home.vxu.se/aloep02/sida.html

 

[EDIT] Jag såg du vill ha den överst, men det är ju bara att ändra positionen[/EDIT]

 

[inlägget ändrat 2003-01-14 18:03:03 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christoffer Eklund

Jag tycker du har skön inställning :)

Allvarligt pratat så tror jag att det borde gå att lösa ditt problem med iframe. Så får du ha width=100%.

 

Om du inte vet hur man gör med iframes så kan du säga till.

 

/doffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Tyvärr så är det inget av dem som fungerar på det sätt jag vill (de känns liksom "på låtsas", när de hoppar allteftersom man bläddrar).

Jag får helt enkelt lov att köra på det gamla vanliga sättet med ramar.

 

Doffe: Inte går det att ha en iframe flytande på det sättet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christoffer Eklund

Jag kanske har missförstått frågan, men min tanke var att menyn som ligger längst upp på sidan är "själva sidan" och allt innehåll under lägger du i en iframe.

Hoppas du förstår vad jag menar.

 

/doffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...