Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FreeBSD frågor


dknoo

Rekommendera Poster

FreeBSD, vad skall jag använda för grafiskt gränssnitt? Och är FreeBSD att föredra om jag skall göra port 80-server m.fl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man kör XFree86 precis som på Linux. Du kan välja bland samma fönsterhanterare som du använder på Linux (KDE, GNOME, Blackbox osv).

 

Om FreeBSD är lämpligt för webserver? Mitt svar är ja, men prova själv och se vad du tycker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KDE och Gnome är mer eller mindre kompletta skrivbordsmiljöer, dvs förutom själva fönsterhanteringsbiten så innehåller de diverse småprogram, "kontrollpaneler" osv. Blackbox, t ex är en mer renodlad fönsterhanterare. Själv använder jag Fluxbox, som bygger på Blackbox.

Men detta är ingen FreeBSD-fråga; Gnome är Gnome, oavsett om det körs på Linux eller FreeBSD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska ha den som server så tycker jag det är bättre att köra OpenBSD. Lite säkrare.

 

Och om du bara ska ha den som server behövs inget grafiskt gränssnitt.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, grafiskt gränsnitt på en *NIX-server är onödigt, all konfigurering kan du göra via konsollen eller SSH. Om du ändå vill ha det och om det är en lite äldre burk skulle jag absulut inte rekommendera KDE eller Gnome, då är någon av dom "lättare" fönsterhanterarna att föredra, själv gillar jag wmaker, snabb, snygg och resurssnål.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere till db.com får tummen ur...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt använda den som http server, quake server och samtidigt som min arbetsdator m.m. Så att jag vet faktist inte vad jag ska använda för fönsterhanterare, men är nog mest inne på Gnome.

[inlägget ändrat 2003-01-15 10:50:12 av dknoo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...