Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dvd spelaren fungerar inte


Kjell Blomberg

Rekommendera Poster

Kjell Blomberg

då jag försöker starta dvd-film får jag felmeddelande ställ ned bilduplösningen, men då jag gör det fungerar det ändå inte.

I Windows media player får jag meddelande att jag inte har någon dekoder?

 

Tidigare har jag inte haft några problem.

Instalerade programmet "Copy DVD to CD-R" från www.windowspc.com/start.pl?page=/multimedia/Copy_DVD_to_CD-R.htm troligen uppstod problemet efter detta.

 

Mitt operativsystem är Windows XP h.e.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med att bara avinstallera det ovan nämnda programmet då? Och sedan installera om DVD spelaren. Är det en riktig DVD film eller är det en rippad avi film ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell Blomberg

Jo, jag har avinstalerat programmet och ominstalerat dvd spelaren.

Det är riktiga DVD-filmer det är frågan om och jag har provat flera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Men vänta lite nu... Du kan inte köra DVD-filmer i Windows Media Player. För detta måste du ha en DVD avkodare från tredje part. Exempelvis PowerDVD eller WinDVD.

 

Eller har du redan en DVD-programvara installerad? Men det fungerar ändå inte?

 

Länken som du hänvisar till i ditt inlägg är ju bara en "ripper". Den hjälper dig inte att spela upp filmen, inte ens om du kopierar den till hårddisk.

 

Appropå ditt felmeddelande angående upplösningen har jag inget bra svar. Eventuellt hjälper det om du lägger på de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jomen.. Visst kan man väl kolla DVD i WMP? Det gäller ju bara att ha drivrutiner/codecs från en annan "part" än microsoft. Jag tror till och med det stod i häftet som medföljde min XP-kopia..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Jo... Det var det jag menade med att avkodare behövs från tredje part. Var kanske inte så tydligen men vi menar nog samma sak :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Länken som du hänvisar till i ditt

> inlägg är ju bara en "ripper". Den

> hjälper dig inte att spela upp

> filmen, inte ens om du kopierar den

> till hårddisk.

 

http://www.videolan.org/ är ett program med öppen källkod som kan spela upp filmer både från dvd-skiva och hårddisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell Blomberg

Jag använder programmn Inter Actual Player och Divx Player 2.0

Tidigare hade jag PowerDVD men jag fattar inte varifrån jag har fått den. Har sök det programmet på den programvara som kom med datorn men inte hittat programmet.

 

Men poängen är fortfarande att jag inte kan spela upp en DVD film men kunde det tidigare.

 

[inlägget ändrat 2003-01-14 19:05:30 av Kjell Blomberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell Blomberg

Tack alla för er hjälp.

 

Nu fungerar det allt utom "Inter Actual Player" som påstår att jag kanske borde justera bildupplösningen men det tror jag knapast då jag har GF440 med 64 mb minne och processorn är 2000+.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Får jag bara fråga dig, du som verkar ha lite koll på det hela. =)

När jag kör dvd-skivor i min dvd läsare så kan inte ens datprn läsa av att de finns, om man kollar i Den Här Datorn så står det ingen cd på D: min dvd läsare... Vad är det då man behöver göra?

 

(Har ingen dvd-avkodare)

(Har Win 2k)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Mikael T Johansson

har ett liknande problem.

 

Min mediaspelare säger att upplösningen är fel och att den inte kan spela upp pga det.

 

Har provat olika upplösningar. Olika drivrutiner på grafikkortet men ändå hander inte mkt. Har även installerat om MediaSpelaren ett antal gånger och även provat en hel del olika decoders.

 

Inget fungerar.

 

Och jag vill inte ha nån annan spelare eftersom det inte är min dator igentligen och det är alltså inte jag som ska använda den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när den här gamla tråden levde upp igen så passar jag på tillfället och flyttar tråden till forumet för Multimedia.

 

Cecilia - Moderator för DVD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...