Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macintosh LC 11


MS1

Rekommendera Poster

Hejsan!!

 

Jag håller på och försöker att laga till en Macintosh LC 11 dator, systemprogrammet heter SI - 7,5.

Året på denna dator är 1983 - 1994.

Det finns bara en diskettstation på denna dator och ingen cd rom så hur gör man för att installera om ett operativsystem på den?

Ägaren har inga disketter till datorn så hur gör jag för att få tag på samma operativsystem som redan är installerat?

Kan jag ladda ner det från Internet och lägga in på vanliga pc disketter och sedan installera från dom?

Då jag ska försöka att spela patience på datorn så hänger sig hela datorn och det enda jag kan göra är att stänga av datorn utan att avsluta den, vad kan jag göra för att få det att fungera?

Är det någon som har en bra sida på nätet som man kan läsa om på denna dator?

Hoppas att det är nån som kan hjälpa mig för Macintosh datorer är jag inte så bra på eftersom jag bara håller på med pc.

 

Mvh

Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda hem 7.5.3 gratis (sen ska det finnas en uppdatering till 7.5.5 också men jag hittade den inte just nu). Under denna härligt långa länk så hittar du alla 19 diskett-image-filerna:

 

ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/System/Full_Installs/System_7.5_Version_7.5.3/

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för ditt svar!

Jag undrar ett par saker till, kan jag lägga in dessa filer på vanliga disketter som är till för pc?

Jag undrar också om du vet hur man tömmer datorn på operativsystemet?

Tack på förhand.

Mvh

Micke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går, med lite hjälp.

 

En bekant i USA har programmerat ihop lite intressanta program som gör att du kan installera ett system på en Mac via disketter formatterade på PC.

 

Du får läsa informationstexten så du vet vilken av filerna du behöver.

 

ftp://damnhippie.dyndns.org/pub/crossplatform/

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...