Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Okalettos

Nero burning, skapa musik-cd från MP3-kompilering?

Rekommendera Poster

Okalettos

Hej,

Jag håller på att försöka låta bli att bli gråhårig. Jag blir inte klok på dessa dataprogram som aldrig gör allt som man vill, nästan allt, men aldrig allt verkar det..

Jag använder Nero Burning 5.5.9.17 och har sen tidigare en sparad kompilering i form av MP3-filer. Jag hade ett himla jobb att hitta alla låtar på hårddisken, då man inte hade någon nytta av Windows Mediaplayer release 9 heller (där jag hade en spellista med alla favoritlåtar), det verkar leva sitt eget liv och vill inte samarbeta med drag´n´drop mot andra program, annars hade det ju varit enkelt att bara dra en spellista till t ex Nero, eller iaf till utforskaren och sen till Nero, ifall MS inte gillade Nero direkt.. men icke..

Jag vill alltså utnyttja denna tidigare MP3-kompilering till att skapa en ljud-cd att spela i en vanlig stationär cd-spelare. Jag hittar ingen lösning i Nero, varken att dra varje fil eller att dra över hela kompileringsfilen går, precis som om man inte kan använda en tidigare kompilering till något annat än den från början var skapad för, dvs data-filer.

Är det någon som har erfarenhet av detta, tips mottages tacksamt!!

PS. Jag vill inte bränna i WM då man inte har koll på vad som händer, upplever jag det som iaf, deras metodik verkar vara att "klicka här så skapas en multimedia-cd", det låter ju fantastiskt inte sant..

Ursäkta min irritation, men nu har jag slitit så länge så att jag börjar tappa håret , lever vi på 2000-talet, eller var det 1000-talet..

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nicrosoft

Om jag har förstått dig rätt vill du göra "vanlig" musikscd av mp3:or.

Starta nero och välj audiocd, sen är det bara att dra filerna till det vänstra fönstret i nero.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okalettos

Hej, kul namn du har Nicrosoft!

Nej, om det vore så enkelt..

Jag har alltså en kompilering med MP3 bränd som data-cd ISO. Den vill jag använda och bränna en ljud-cd för uppspelning i vanlig cd-spelare som inte klarar MP3. Det får varen jag eller Nero ihop..

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
samoht

Du måste komma åt de enskilda MP3-filerna i din ISO. Om du har dom på en CD och har både brännare och CD-spelare kan du sätta MP3-CDn i CD-spelaren. Sedan gör du som Nicrosoft säger, dvs välj att skapa en audio-cd i Nero och dra sedan MP3-filerna från CD-spelaren till kompileringsfönstret i Nero.

Om du bara har en brännare installerad får du kopiera över MP3-filerna till hårddisken först innan du drar och släpper.

---/samoht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonasn

Hej.

Jag har två tolkningar av ditt problem:

1) Du har gjort en audio-cd, som du har sparat som en fil (dvs inte som en image) och sedan råkat flytta på mp3-låtarna.

2) Du har gjort en data-cd och sparat den som en image, och vill nu extrahera låtarna för att göra en ny cd.

Om alt 2 är rätt kan du antingen göra som samoht beskriver här nedan eller "mounta" imagefilen i något program, tex http://www.daemon-tools.com

Om ditt problem är som alt 1 måste du leta rätt på varje enskild fil på hårddisken. Tyvärr har jag inte nero installerat just nu, så jag kan inte skriva hur det går till.

Men den egentliga anledningen att jag skriver det här är att jag vill tipsa dig om ett fantastiskt litet program. Visserligen måste man använda Winamp (ver 2?), men det är ett mycket bättre program än Windows media player, så det är värt bytet. Programmet heter nragen och finns på http://sourceforge.net/projects/nragen/

Vad programmet gör är att konvertera dina winamp-spellistor till ljudcd-kompilationer som nero kan läsa. Bara att spara spellistan, konvertera och sen öppna i nero. :)

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

[inlägget ändrat 2003-01-14 03:49:38 av jonasn]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Okalettos

Hej killar,

Tack för alla försök till hjälp, jag har nu löst det på ett smidigt sätt. I WM väljer jag att spara om min spellista som en *.m3u, dvs samma filändelse som man kan få i Winamp. Det fiffiga är att Nero faktiskt klarar att läsa en sådan lista, så jag drog helt enkelt listan (som jag sparat till en mapp i utforskaren) till Nero ljud-cd, och vipps så var det klart!

Jaja, då hade man lite nytta av WM iaf, som jag för övrigt faktiskt tycker har ryckt upp sig otroligt mycket det senaste!

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jonasn

Hehe.. ja, det där var ju lite lättare än att använda nragen. Känner mig lite dum att jag inte ens testade. :)

Poäng!

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sockna

Hej

Dags för ett tillägg...

Ibland vill man skapa en MP3-skiva (inte audio) om man har möjlighet att spela den tex i bilen, i DVD:n via stereon osv.

Jag har själv Nero ver. 6.6.0.8 med Nero Express. Om man väljer att starta i Nero Express läge så väljer man att bränna en Audio-skiva, där efter väljer man MP3 och i nästa ruta klickar sedan på Lägg Till. Där väljer man direkt den spellista i formatet m3u som man vill bränna som mp3:or på skivan. Då letar Nero automatiskt upp mp3-filerna och lägger till dem till kompileringen. Klart!

Kan inte bli mycket enklare :-)

/Magnus

[inlägget ändrat 2006-09-06 23:12:47 av Sockna]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Är det inte bara att bränna en vanlig dataskiva med mp3:orna i mappar, t ex en mapp per album?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sockna

Om du redan har en färdig spellista och samtidigt har låtarna spridda på disken så är det mera jobb med att sitta och leta runt på HDD än att utnyttja den redan färdiga spellistan, ämnet var ju om man kunde använda sig av spellistan direkt, även om mitt tips var delvis offtopic.

/Magnus

[inlägget ändrat 2006-09-07 07:15:08 av Sockna]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Ah ok, fattade inte det, tack för påpekandet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...