Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Garanti på TFT skärmar.


jog

Rekommendera Poster

Hur kan det vara möjligt att man har en garanti på en monitor som ej gäller. Jag har en Dell FP1702 på denna så har en pixel dött. Jag köpte den i mars förra året. Finns det någon som vet varför inte man får den lagad eller ersatt med en ny vara????

/jog

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att Du skall ha den lagad eller bytt!

Ge Dig inte - Även Dell måste stå för sina garantier. Och om nu en pixel dött efter mindre än ett år - vad händer inom två!

 

Som sagt - GE DIG INTE!

 

// Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det sägs att det är oehört svårt att tillverka helt felfria TFTer - så tillverkaren har satt upp regler för hur många döda pixlar och av vilka typer som får förekomma inom vilka områden på skärmen.

 

Om du sedan är missnöjd med varan bör du ta det med din konsumentombudsman och sedan försäljaren, för att ev. häva köpet då du inte är nöjd.

 

För att lyckas med detta måste du dock stå på dig som fan.

 

.wey - kortar ner inlägget till hälften och testar igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är den stora och främsta anledningen till att börja ställa krav på försäljaren. Ha som krav att du inte tolererar några pixelfel, och/eller att du vill titta på skärmen först. Går dom inte med på det, handla någon annanstans eller chansa.

 

Personligen har jag köpt in ett tjugotal TFTer på senare år, inte en enda har varit behäftad med pixelfel - inte ens hemmabioprojektorn som nyligen var på service pga nätfel hade några. Så det verkar enligt mig som att felfrekvensen inte är särskilt hög idag.

 

.wey - uppenbarligen _har_ det med textmängden att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Dåligt, du köper en vara som går sönder, klart att du ska få en ny. Dåligt av tillverkaren att ställa sig bakom krav som kanske inte behövs idag, ska själv köpa en tft skärm och det var bra att detta kom till min vetskap. Tack.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Weyland skrev:

"För att lyckas med detta måste du dock stå på dig som fan."

 

Typ hästhuvud i sängen eller? ;-D

 

MVH

Don Corleone

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är röd på vit bakgrund och på svart bakgrund är pixlen något blågrön.

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-13 20:16:44 av jog]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog inte räkna med att få detta på garantin eftersom dom flesta tillverkare kräver ett visst antal defekta bildelement innan garantin gör sig gällande.

 

Samsung har tex. 7 bildelement på 13-15” (vit bakgrund).

 

Är det 1 bildelement som är defekt eller har du 2 närliggande eller fler? (Fram med förstoringsglaset)

 

Har du 4 närliggande så får du den utbytt hos dom flesta tillverkarna.

 

Med vänlig hälsning

Tommy

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla 3 bildelementen i pixlarna defekta?

 

1 pixel = (R+G+B)

 

Bildelement = (R, G eller B)

 

Detta betyder att en pixel innehåller tre bildelement. Oftast är det ett bildelement i pixeln som går sönder. Hoppas du förstår vad jag menar:)

 

MVH

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som är röd ser ut som ett rött kryss och är röd på vit, gul, grön och grå bakgrund. Den ändrar färg när man har blå bakgrund och då blir den istället mörkblå. Det verkar som om det gröna bildelement inte fungerar och det röda bildelement lyser hela tiden.

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-13 22:34:52 av jog]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...