Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet delning


edvin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem med mina två datorer som är samankopplade i ett nätverk. Båda maskinerna kör Windows 98 SE. De är anslutna till varanadra med nätverkskort och en Switch. Nu har jag också försökt att få igång internetdelning med hjälp av Windows 98 SE:s inbyggda funktion för detta. Den datorn har ett vanligt telefonmodem och det är denna som skall sköta uppkopplingen mot internet. Uppkopplingen är konfigurerad och jag har lagt in Microsofts Internet delning och det funkar fint att surfa i från båda datorerna.

 

Nu till problemet:

 

När jag sitter på klientdatorn och startar upp den så får den den andra maskinen att koppla upp sig mot internet automatiskt. Jag skulle vilja ha så att jag får en fråga om jag vill ansluta till internet även ifrån klientdatorn. Och dels vill jag ha en ikon eller något som talar om att jag är uppkopplad även i klientdatorn så att jag kan koppla ner modemet i från denna.

 

Vad har jag gjort för fel?

 

Vore tacksam för hjälp med detta.

 

 

 

/edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är nog inte om du har gjort något fel?

Frågan är nog istället, om det går att göra som du vill.

 

Jag kör själv med ett liknande system, men jag använder ett speciellt program för Internetdelningen, där jag får det att fungera som du vill, jag får också genom detta program automatiskt koll på om nätverket i sig fungerar.

 

Programmet jag använder heter Sygate, är tyvärr inte gratis, men fungerar klockrent. Du får en "server och en klient"

Du ser genom ikoner att nätverket är igång, du kan starta/stänga

uppkopplingen från vilken dator du vill

 

Nackdelen blir att eftersom jag inte har någon switch eller hubb, så måste "servern" vara igång.

 

Har tyvärr inte testat med en switch.

 

Detta kanske inte var något svar på din fråga.

 

Som sagt, är jag inte fullt övertygad om att det går att göra som du vill.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...