Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket?


maaret

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja installera Linux som alternativ OS på min dator, men vet inte riktigt vilken av de skulle vara mest passande.Så enkelt som möjligt att jag relativt lätt kan komma igån. Helst gratis också. Filhämtning inga problem och jag kan följa instruktioner.

mvh/maaret

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen RedHat eller Mandrake. Har du bredband kan du installera via ftp (behövs endast en eller två bootdisketter) från t ex ftp.funet.fi, eller ftp.sunet.se. Alternativt hämta iso-bilder från ovan nämnda ställen och bränna cd-skivor.

 

Linux är alltid gratis! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Mandrake .. den är helt klart det

bästa för någon som inte kört Linux innan. (Men det är min åsikt =) )

 

RedHat är lite knöligare tycker jag men den senaste verren skall vara riktigt bra säger de som vet.

 

Det är bra att bränna ner skivor så du har ifall du behöver boota in i räddningsmode samt få snabb tillgång till alla program som finns. Jag själv tycker det är bökigt att hämta filer via ftp eller liknande.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att bränna ner skivor så du har ifall du behöver boota in i räddningsmode samt få snabb tillgång till alla program som finns. Jag själv tycker det är bökigt att hämta filer via ftp eller liknande.

 

Det är ju bara att göra en rescue-disk.. Personligen tycker jag att det är krångligare att: 1. Hämta hem x antal 650Mb stora iso-filer. 2. Bränna dem. 3. Installera från dem.

 

mot att hämta hem en 1,44Mb stor diskett, boota från den och endast hämta hem de paket jag väljer. Man sparar lite tid på det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Lycoris, ganska likt XP och mycket enkelt att installera!

 

http://www.lycoris.org/myegallery.php

 

finns att hämta gratis på sunet:

 

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redmond-linux/iso/cd1_en_binary.iso

 

Bara att bränna ISO'n och boota från skivan.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere till db.com får tummen ur...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...