Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollerkort?


johbys

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en gammal burk som ska få en ny hd. Det sitter en 3GB och den nya är på 40GB. Datorn har ett AOpen AX5T moderkort med stöd för ATA 33 och behöver därför ett kontrollerkort!?

 

Är det riktigt att den gamla hd:en kan sitta kvar som master primary på moderkortet och den nya som master secondary på kontrollerkortet? Ska det fungera tillsammans?

 

Hur göra detta på rätt sätt?

 

Andra tips och råd att tänka på mottages tacksamt!

 

Kör Win95B

 

/johbys

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du behöva ett kontrollerkort?

 

Koppla in nya disken som primary master och installera OS på den, koppla den gamla disken som primary slave eller secondary whatever (beroende på vilka som är lediga). Gamla disken är såpass slö så jag föreslår att du inte använder den till systemet.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... vadå? Vad är max storlek på hd för ATA33 då?

 

Jag kan ha blivit lurad av en säljsugen pratmakare!!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... vadå? Vad är max storlek på hd för ATA33 då?

 

Jag har för mig att ATA-specen sätter gränsen vid 137 GB, men det kan naturligtvis finnas andra gränser innan dess. Till exempel INT13 som klarar max 8,4 GB.

 

Frågan är hur (om) controllerkortet hjälper till att komma runt det. Det var så länge sen jag hade de problemen så jag minns inte. :(

 

 

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att behålla den gamla som primary master och köra den nya som secondary master men det fungerar inte. Vid uppstart hittas inte den nya. Varken "Auto detect hd" funktionen eller "Type Auto" i BIOS fungerar. Det enda resultatet blir att datorn fastnar vid "Searching for secondary master".

 

Men i windows finns enheten som två logiska enheter med storlek noll. (Disken har varit partitionerad i en annan dator tidigare.)

 

Om jag startar FDISK så finns inte mer än en fysisk hårddiskenhet.

 

Med ett ATA-133 kontrollerkort fungerar det inte heller. Vid uppstart när drivrutinen för kortet körs kan inte den nya hårdisken hittas.

 

Vad göra?

 

AOpen AX5T R1.3

Win95B

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Prova om du inte kan hitta en BIOS-flash, för att det kan kanske hjälpa.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, låter mest troligt - förmodligen behöver du en ny BIOS-version med stöd för diskar större än 8 eller 32GB.

 

Har kortet ATA33 så behövs normalt inget extra kontrollerkort...

 

(lite beroende på vad det är för moderkort, orkar inte kolla upp det just nu, popcornpaus i RahXephon - vanlig pentium1plattform antar jag?)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ser inte ut som den klarar av större än 32GB med andra ord. Antingen sätter du en bygel på disken som drar ner den till 32GB istället (brukar finnas sådana just för dessa situationer) - eller så kollar du hårddisktillverkarens hemsida efter verktyg för att gå förbi BIOS-begränsningen.

 

-

 

Har du kopplat disken rätt när du använt ATA133-kortet? ATA66+-kabel (80polig) med blå kontakt i kortet och svart kontakt i disken å disken som single master?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland:

Ja det följde med en 80-polig kabel och jag kopplade enligt bifogade instruktioner.

 

Vad menas med "Single master"? Byglarna sitter som "master 16 cyl" (om jag minns rätt, har inte burken här)

 

Tack för dina svar!

 

/johbys

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...