Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

darrigt modem


anders123452

Rekommendera Poster

anders123452

Det enda som kan ha betydelse är att programmet jag använder är Fjärranslutning (som kom med 8.5) istället för motsvarande engelska variant (som kom med 8.1)

Ger det någon ledtråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore bra om man fick veta hur datorn är konfigurerad, modell, modem osv. Jag tror knappast att det är Fjärranslutningen i 8.5 som skulle göra skillnad. Det kan till och med vara så att du har flytta (sämre telefonledningar), ny modempool hos din internetleverantör, uppgraderat modem osv. Allt för mycket som kan spela in alltså. Så kom gärna med lite mer kött på benen så ska vi försöka hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders123452

Det är en 233 powerbook med inbyggt 56k flex modem.

Jämfört med 8.1 är allt oförändrat, sladdar, tfn-nr som jag ringer... (tele2 alt wineasy) allt jag kan komma på.

Ganska ofta får jag felmeddelandet att bärvåg (eller liknande) saknas varvid jag brukar dra ut sladden och sätta tillbaka den och prova igen. Efter en eller ibland två ggr fungerar det. (Tar modemet skada av att jag inte sätter datorn i vila?)

 

Hälsn

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är modemet uppdaterat till v.90 standarden eller är det fortfarande ett flex? Det finns en internationell modemuppgradering till v.90 på Apples site (1.3 tror jag det var).

 

Så vitt jag vet är de inbyggda modemen i den nya PowerBook G3 Serien lite instabila (milt sagt) och du kan faktiskt råkat ut för ett felaktigt modem. Mitt förslag är att du provar uppdateringen till v.90 först.

 

Funkar det, men du kopplas ner ofta kan det bero på ett dåligt modemscript. Jag har ett relativt bra script som du kan få av mig om detta inte hjälper. Och funkar inget av detta är det nog bäst du kontaktar din Apple återförsäljare och kräver att få ett nytt modem i datorn.

 

Jag tror fortfarande inte att det är Fjärranslutningen som är orsaken. Men du kan ju alltid göra en "clean install" av 8.5 om du bara uppdaterade 8.1 tidigare. Kan ju blivit något knas med installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...