Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win9x-program i XP?

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Hejsan!

Funderar på om gamla Windowsprogram som man använt i Win9x-systemet fungerar i WindowsXP?

Jag vet att det finns så man kan kolla detta på Microsofts hemsida, men allt står inte där. Till exempel har jag Lotus SmartSuite96, Paint Shop Pro 5 och PowerArchiver (som WinZip). Dessa program fungerar utmärkt i Windows98SE. Lotus SmartSuite96 har använts i Windows95 tidigare.

Till sist undrar jag hur man konfar internetanslutningen om man har bredband (Comhem) i XP?

Skummade igenom Datormagazin´s XP-special igår kväll, och fann att där har XP en guide för internetanslutningen. Fast det är en faslig massa man ska skriva in när man installerat nätverkskortet och sådär i Windows98. Kanske annorlunda i XP:s guide?!

---

/Stefan Eklinder - har Eforum censur på långa inlägg nuförtiden? Det här inlägget var längre, men fick kortas ned. Fick hela tiden "Sidan kan inte hittas" tre, fyra gånger efter varandra. Det här korta gick hur bra som helst.

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-01-10 20:56:28 av Stefan Eklinder]

Stefan,

Ska jag tolka ditt inlägg som att du tänker överge 98 och gå över till XP?

Tyvärr har jag inget svar ang. de specifika programmen du nämner. I XP kan man välja ett kompabilitetsläge för program som inte fungerar i XP, utan i stället det OS som det fungerar i. Men hur tillförlitligt detta läge är vet jag heller inte.

Vad du ocks kan göra är en dualboot, alltså 98 + XP på var sin partition. Jag har 3 OS (ME, W2K, XP) installerade, med XP som förvalt att starta. Men det går att ändra.

Det du ska oroa dig minst för är väl hur du konfigurerar internetanslutningen. Själv har jag ADSL och det är mycket enkelt. Comhem är nog inte svårare.

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Ska jag tolka ditt inlägg som att du tänker överge 98 och gå över till XP?

Tja, börjar väl att fundera på att gå över helt till XP. Det sedan jag börjat förstå via Eforum och Microsofts livscykel på deras hemsida att de ska dra ned på servicen för Windows98. Vill ju inte sitta utan att kunna uppdatera operativsystemet mot säkerhetshål rätt som det.

Vad du ocks kan göra är en dualboot, alltså 98 + XP på var sin partition. Jag har 3 OS (ME, W2K, XP) installerade, med XP som förvalt att starta. Men det går att ändra.

Där sade du något! :) Att jag inte tänkte på det. Det borde man kanske testa istället.

Går XP med på att man har Windows98SE installerat på datorn från början eller måste man börja om från början med XP först?

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Dom flesta program funkar i XP också. Program som kräver nya versioner brukar vara olika utilities som Norton Systemworks, virusprogram och brandväggar.

Angående Comhem så funkar allt som en dröm vid nyinstallation. Jag vet inte om det har nån betydelse, men jag brukar ha kabelmodemet igång vid installationen. När man ska koppla upp sig så är det bara att skriva in anv.namn och lösen i startsidan. (eller ICLogin om du använder den)

Allt är konfigurerat och klart, jag brukar dock ta bort fil och skrivardelningen i egenskaperna för uppkopplingen av gammal vana.

Du kan ha 98SE installerad, men det rekommenderas att du lägger XP på en annan partition eller HD om du har nån, även om det funkar att installera XP i nån annan katalog också, men det brukar bli lite förvirrat med program-mappen om man ska hålla reda på vilka som finns i XP och 98 + att du inte kan formatera/konvertera C: till NTFS om du skulle önska det.

XP skapar en bootmeny där du väljer vilket operativsystem du vill starta.

[inlägget ändrat 2003-01-10 21:19:07 av Pentti H]

Stefan Eklinder

Pentti H!

Dom flesta program funkar i XP också. Program som kräver nya versioner brukar vara olika utilities som Norton Systemworks, virusprogram och brandväggar.

Det låter ju helt ok! :)

Jag har ZoneAlarm (Gratis versionen) och NAV2002.

Angående internetanslutningen så verkar det vara precis vad jag länge önskat när jag suttit och svurit över konfigurationen av nätverskskortet i 98:an.

Förut använde jag Comhems logginsida, men numera använder jag LF Connection Keeper.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Ridderstråle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...