Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är en bootdiskett?


Rolfgkohler

Rekommendera Poster

Är det någon som kan förklara begreppet bootdiskett för mig. Jag ska uppdatera min BIOS och har läst i instruktionerna att jag behöver göra en bootbar diskett som jag kan lägga in BIOS uppdateringen + amiflash-program på och sedan ska jag boota upp datorn med den disketten! Jag fattar inte ens vad begreppet boot innebär så hjälp mig gärna, tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Då gör du helt enkelt *precis exakt* det instruktionerna säger. Printa gärna ut instruktionerna i förväg. Och sedan startar om med denna diskett. Då ändras BIOS-et med disketten. Det var ett bra tag sedan jag uppdaterade BIOS på detta sätt, men det brukar gå bra. Kom bara ihåg att vara HELT SÄKER på att du har rätt BIOS på disketten, och att du följer instruktionerna till 100%. (Annars förstör du BIOSET på moderkortet=moderkort kaputt)

 

Modernare moderkort kan man uppgradera BIOS från windows. (Lika farligt, men mycket enklare och verkar i alla fall tryggare). Kom bara ihåg att se till att din dator är normalklockad innan du uppgraderar BIOS.

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-10 15:58:17 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och avbryt aldrig en BIOS-uppdatering innan den är helt klar!

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bootdiskett är en startdiskett som innehåller tillräckligt med information av ett operativsystem,tex DOS eller Windows, för att det ska starta.

 

Normalt så boot'ar datorn via hårddisken, men när man ska uppgradera BIOS, det chip som bestämmer hur datorns alla prylar, tex tangentbord, hårddisk och skärm, ska styras, så vill man starta upp ett så litet system som möjligt.

Då gör/har man en bootdiskett.

 

Själva ordet boot kommer från engelskans bootstrap, en liten tyg/läderrem som sitter överst på en läderstövel, den som man ska dra på sig stöveln med.

 

Citat från http://www.word-detective.com/

"Since the 18th century, the phrase 'pull oneself up by one's own bootstraps' has meant to succeed by one's own efforts, without outside help.
"Bootstrap has been used in computing circles since the 1950s and the shortened form 'boot' became popular with the personal computer explosion of the 1980s."

 

Det var väl ungefär vad du frågade om ? eller...

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2003-01-10 17:22:45 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat det rätt så ska jag alltså först göra en bootdiskett dvs startdiskett i Windows och sedan lägga in BIOSet och AMI-flashverkyget på disketten. Starta om datorn med disketten i och vips så har jag nytt BIOS. Eller måste jag göra något mer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för moderkort ?

Ofta så laddar man ner en hel diskett liksom, det brukar vara en bootdiskett med nödvändiga program.

Bara att skapa den disketten och starta om datorn så startar allt av sig själv...

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt viktigt att din bootdiskett startar upp ett så rent system som möjligt. Se till att den inte laddar några minneshanteringsprogram som tex himem.sys och emm386. Om du inte är helt säker på vad du gör så skulle jag rekomendera dig att låta bli. Jag själv lyckades förstöra mitt bios och det slutade med ett nytt moderkort. Till mitt nuvarande system har jag köpt till en liten enhet som heter Bios Savior vilket innebär att du kan ha en backup av ditt gamla Bios när du håller på.

 

 

Hälsningar Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...