Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan någon guru säga mig vilket dvd-kopieringsprogr


-cLeWalD-

Rekommendera Poster

Jag vill göra kopior av mina dvd-filmer.

Lagen säger ju att jag får göra det och dessutom låna ut min egendom till kompisar. Jag är trött på att återfå mina skivor repiga och framstå som en gnällspik när jag påpekar det. Jag vill göra kopior som får plats på en dvd-r skiva.

För att minska storleken på DVD-filmen så att den får plats på en 4.7 Gb-skiva kan man kanske sänka bitrate'n? Dvd-formatet måste väl ha specifika 720x576 bildpunkter, eller?

Är detta Möjligt och i så fall; Vilket program ska jag använda?

Tack.

/Christofer

 

[inlägget ändrat 2003-01-10 13:58:28 av -cLeWalD-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men där säger upphovsrättslagen att det är olagligt att ändra i någon annans upphovsrättsskyddade verk för att hävda eget verk...

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Gör en google-sökning på dvd-rip, alternativt dvd-ripper.

 

Jag skulle göra såhär:

Först rippa DVD-n till hårddisken, därefter göra om den till divx (så att den passar på en 700MB-skiva) och sedan bränna. För detta behöver du (förutom hårdvaran och en brännare) en dvd-ripper och en divx-codec. (divx 5.02 pro är klart bäst). Du behöver också en någorlunda snabb dator. (minst 1GHz, gärna 2GHz)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte mina vänner skulle bli så glada av att låna divx-rippar (särskilt på bara 700mb för en långfilm som ursprungligen kommer ifrån en DVD).

 

Nu är vi tillbaka vid diskussionen att ingen normal datoranvändare hör skillnad på en mjukvarubaserad ljudcodec och ett schysst ljudkort - vilket jag starkt hävdar att det gör tom min mormor bara hon får höra båda alternativen! ;p

 

...att se på en divxripp av den graden på ett hemmabiosystem är inte särskilt upphetsande. Se åtminstone till att använda en codec som klarar lite bättre kvalitet på den lilla filstorleken, exempelvis xvid, om man nu måste slakta den stackars dvd-filmen så himla mycket :]

 

Du kan bränna en SuperVCD med Nero exempelvis och lämplig codec, då bör du kunna få ner en långfilm på 1.5-2GB utan problem, fast den blir 'bara' i 480x576 (var det va?) - men du slipper hemska divx/mpeg4-artefakter över hela bilden :)

 

--

.Wey - dagens gnällspik =D

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-01-10 16:26:43 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag vill göra kopior av mina dvd-filmer.

Lagen säger ju att jag får göra det och dessutom låna ut min egendom till kompisar. Jag är trött på att återfå mina skivor repiga och framstå som en gnällspik när jag påpekar det.

Gör som jag: låna inte ut dina kärleksbarn. Eller umgås med folk som har fler filmer än du har. Det gäller att välja vänner efter det som verkligen betyder nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson
Gör som jag: låna inte ut dina kärleksbarn. Eller umgås med folk som har fler filmer än du har. Det gäller att välja vänner efter det som verkligen betyder nåt.

 

DVD på liv och död! =)

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske...

 

...men vad i hela världen gör vissa med sina DVD-filmer? Hyrde just "Dragonfly" vilket är en rätt ny film - således borde skivan vara blank och fin, men icke!

 

Skivan är totalt täckt av repor och fingeravtryck där vissa repor är så pass djupa att man kan känna dem genom putstrasan.

 

Har den fått tjänstgöra som glasunderlägg? Frisbee? Överbackad av en stor Scania?

 

Hur som helst är det juh skittrist att vara tvungen att byta ut den mot en VHS vilket gör att bild/text hamnar helt åt skogen på en WS-TV!

 

Kan ingen tillverka en utbytbar skyddsfilm så att man i fortsättningen kan hyra en DVD utan att behöva be om att få se på skivan innan hemfärd från videobutiken?

 

Färdig gnällt för i kväll! ;)

 

Mvh

-Cat [Gnällspiken the sequal]

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste också instämma, provade hyra ett par dvd-filmer för några månader sedan - det var bara att lämna tillbaka två av tre direkt, antingen gick inte någon av scenerna att spela upp alls, eller så var det klara problem med att få någon dvd-spelare att orka igång.

 

..och precis som Cat säger - det var dom repigaste skivor jag någonsin sett, som om ett tredje världskrig just utspelats på dem.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 alternativ:

* Använd DVDXCopy.

* Låt bli.

 

Börja inte strula med DVD Authoring-program och fippla med dessa, det kommer sluta med att det blir det enda du ägnar dig åt... c:a 50% av filmerna får plats på 1 DVDR och resterande på 2.

 

/VMS7

 

[inlägget ändrat 2003-01-10 17:08:20 av VMS7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Beror ju helt på hur man kodar filmen..

(Det finns många (för många) parametrar att ställa in i divx-codecen..)

 

Jag har fått väldigt bra resultat med "quality based"-inställningen.

Fast det klart: En stillsam Woody Allenfilm får bättre plats på en skiva än en actionfilm med många klipp..

Ju fler keyframes, desto svårare är det att få bra resultat på en CD..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xvid smäller DivX på fingrarna....

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wey

Går det inte att behålla ac3-ljudet i en fil då och sen hårdvaruavkoda den?

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, går att köra med ac3-ljud direkt i avi-filen utan problem.

 

Divx verkar ha enorma problem med mörka partier, men hursomhelst är juh xvid effektivare så varför välja den sämre standarden egentligen...

 

Å har man en dvd-r att använda sig av kan man juh som sagt kolla om dvd-spelaren polarna har klarar SVCD på DVD-skiva - så har man en perfekt lösning där. Minns inte hur det är med ljudet, men avkoda analogt tvåkanaligt filmljud med dpl2 får väl räcka om dom inte bemödar sig med att köpa skivan själva ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm..........jag förstår inte...förklara för mig. varför gå genom så mycket bekymmer.

Jag skulle inte låna ut vissa filmer till nån, och inte nån film till vissa personer. De kan få se filmerna hos mig om de är för snåla för att köpa själva. Eftersom jag bara köper filmer jag verkligen vill ha och inte kan ladda ner så är jag så klart rädd om dem. ;)

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...