Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVI-filer till DVD-film (Mpeg)


caso

Rekommendera Poster

Jag har laddat ner alla möjliga olika sk. bra och lättanvända program för att kunna konvertera AVI-filer till Mpeg för att kunna se på DVD:n. Men jag lyckas inte. Är detta inget för en vanlig PC-användare att hålla på med eller?

 

Kan någon hjälpa mig med lite tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som heter dvd2svcd. det är ett kanonprogram för det du vill göra + att det är helt freeware om du använder TmpgEnc som filmkodare.

I programmet väljer man bara vilken avi man vill konvertera och sen så ställer man in i vilket format man vill ha den samt hur många skivor den får använda(flerskivor bättre kvalite).En normal film ca 2-3 st men då blir det svcd.Själv använder jag 900Mb skivor och då räcker 2 skivor per film.Den skapar cue/bin filer som man bränner i Nero senare som Image.

Men du behöver ca 4 Gb ledigt om den skall spara alla filer går även att välja bort.Skulle datorn Krascha under konverteringen så börjar den om där den var när du startar om programmet.

För mig funkar programmet kanon.

Det går även att säkerhetskopiera Dvd filmer med det.

 

//Belini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

du behöver 3 program, Nero, TMPGEnc samt Virtualdub. Gå till sidan vcdhelp.com många tips där samt nerladdning av program. Börja med att öppna filmen i audiodub och öppna fliken audio. Sätt inställning på full processingmode, gå sedan upp till conversion, kolla så att inte ljudet är på 48000, isåfall konvertera till 44100 (annars får du syncproblem). Spara filen i wav och namnge den något. När det ärklart börja konvertera i TMPGEnc, wizard använd PAL vcd el. svcd. Öppna filen avi samt wav i ljudfilen. Markera source range och ange längd beroende på vilken cd-skiva du ska använda. Nu börjar kodningen, vilket tar lång tid beroende på vilken processor du har. När det är klart så bränner du den i Nero. Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett plug in till nero som heter: Ahead_MPEG2_SVCD_Plugin_v1.3_For_Nero_5.5.8.1

 

Om jag har fattat frågan rätt så skall detta lösa ditt problem:

 

Are you tired of watching your .mpg, .avi, .mov (Quicktime 5 not yet

supported), .asf or .wmv video files on your PC? With the brand new Nero

MPEG-2/SVCD encoder you can burn video files to SVCD and watch them on all

SVCD compatible DVD players. Take your video files to the home theatre

screen and enjoy the SVCD experience. If you thought video on CD stopped

at VCD, you don´t know what you´ve been missing!

 

 

Features:

 

true SVCD compliant encoding and re-encoding of non-compliant MPEG-2 files

two pass variable bitrate encoding for the very best quality

over 30 minutes of high quality video on 74 min media

unique fit-to-disksize option to maximise video capacity and quality

optimized for AMD Athlon and Intel Pentium 3 and Pentium 4 processors

state-of-the-art motion estimate algorithms

easy to use .. just drag&drop and burn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ta hem ett prog som heter dvd2svcd den kodar och klipper filmen,sen så bränner man den.

Det finns här http://www.dvd2svcd.org/

Enklare finns inte(Du behöver tmpgenc för kodningen)

Tar ca 3-4 timmar beroende hur "snabb"dator du har.

 

//Belini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har testat dvd2svcd men klarar inte av att göra om min avi-film. Vart i programmet ska man gå in? Jag klarade det en gång så det blev cue & bin filer men sen funkade det inte att se på filmen i min dvcd-spelare. Hur gör man med programmet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att din dvcd spelare inte klarar att spela upp en svcd.Det äer inte alla som gör det och då får du koda om avin till vcd som är en mycket sämre kvalite.Hur gjorde du när du brände bin/cue filen?

Den skall brännas som en imagefil i nero eller så mountar man den i tex Daemon-tools och bränner en cd kopia med den virtuella cd enheten som källa.

http://www.dvdrhelp.com så finns det guider hur man gör För dom flesta omkodningsprogram titta där.Här har du en länk till guider för dvd2svcd.

http://www.dvdrhelp.com/guides?tools=89&madeby=&formatconversionselect=DivX+to+SVCD&osselect=&howtoselect=%3B&search=Search+or+List+Guides

Lycka till :0)

 

//Belini

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...