Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikproblem


Rocken

Rekommendera Poster

Har nyligen skaffat an Athlon XP1800+ samt ett moderkort Mercury KOB KT133aFSX. Sedan tidigare har jag Matrox G400 Dualhead samt 2x256MBRAM. OS är XP SP1.

 

Problemet jag har är att jag vid grafikkrävande saker, spel, 3dmarks osv. blir kickad till desktop utan vare sig felmeddelande eller varning.

 

Jag provade att enbart köra med 1 av minnena och då fungerade 3dmarks perfekt men så fort jag körde igång Everquest så blev jag kickad till desktop. Någon som har någon ide vad detta kan bero på eller vad för tester jag kan göra för att hitta felet?

 

Har testat en hel massa me Sisoft Sandra utan problem, även stabilitetstestat CPUn.

Mina ideer om felorsak är överhettning av grafikkort eller det "mystiska" AGP/AMD inkompabiliteten som ryktas mycket om men jag aldrig hittar något konkret om.

 

Att 3dmarks funkade bra med 256 men inte med 2x256 gjorde mig bara mer konfunderad.

 

Behövs mera hårvaru info så säg bara vad ni vill veta så kollar jag upp det så gott jag kan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om att det är för klent med effekt som levereras till någon hårdvarudel.

 

Några lösningar på problemet kan vara:

- Ett bättre nätaggregat (vad har du idag, vilken effekt levererar det, vilken ström på +5V?)

- Höja spänningen på CPU (Vcore alltså), om det finns sådana inställningar på ditt moderkort. Men höjer du spänningen så krävs det oftast bra kylning (vilket du kanske redan har - vad vet jag?) s-a-m-t ett bra nätaggregat.

 

 

/F2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...