Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Marknadsföring/Undersökning?

Glenn Larsson

Recommended Posts

Glenn Larsson

Hej.

Undrar om det finns några marknadsförare här?

Har förgäves försökt få tag i folk via telefon, men det blir ett enormt stort bortfall eftersom de är sjuka, de vill inte, kan ej svara mm..., hur gör ni för att ens göra en mk.undersökning?

Har gjort undersökningar förut, men inte fått ett sånt stort bortfall...

Mvh

Glenn

Har du gjort något urval? Det är ju inte så underligt om Greta 70 år inte är så sugen på att svara på frågor angående exempelvis hennes spelvanor. Dessutom är hon förmodligen med i NIX-registret... ; )

Glenn Larsson

Urvalet är gjort; och det är rätt grupp (IT Ansvariga/Tekniker & likn.)

Ändrade lite på premiserna tidigare idag och det gick mycket bättre :o)

Tack i alla fall.

Mvh

G

Undrar om det finns några marknadsförare här?

Jag studerar marknadskommunikation på Berghs i Stockholm, duger det..? :-)

Om det ska vara telefonintervjuer så är det smidigt att lägga ut själva ringandet på en seriös telemarketingfirma. Se dock till att ha ett väl genomarbetet formulär med tydliga frågor och logiska svarsalternativ.

Om man inte har erfarenhet av att formulera frågor för undersökningar så kan det vara bra att låta någon expert titta på frågorna innan man kör igång.

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know?

Hej hej ,, det viktigaste som någon sa här är att du har ett bra formulär som du kan börja såhär: Goddga mitt namn är Mr-x och jag ringer från företaget ab angående någontiong(datorvana eller vad det nu är) och jag undrar om du har tid i några minuter för att svarta på några enkla frågor............................. Sen är det bara att börja.. Kommer du ihåg ett reklamn utskkick med en kanin du fick för en månad sedan ? om ja fortsätt om nej avsluta samtal med; TAck för medverkan eller någonting vänligt iallafall sen är detbara att fortsätta med frågor....

Kommer du ihåg ett reklamn utskkick med en kanin

Om man använder en sådan frågeställning så måste man vara medveten om att frågan styr den du intervjuar. Mottagaren (av frågan) kommer att ledas till att försöka komma ihåg ett reklamutskick med en kanin. Seda beror det på vad han har för uppfattning om dig (uppdragsgivaren), vad han tror att du vill ha för svar och detta leder till ett svar.

Om IP (intervjupersonen) tror att du vill att ha ska ha sett utskicket så riskerar du med den frågan få ett ja oavsett om han minns utskicket eller ej.

En annan sak, är det inte tämligen oväsentligt huruvida en person kommer ihåg ett reklamutskick eller ej? Är syftet med reklam att målgruppen ska komma ihåg den eller att de ska köpa produkten (eller vad man nu har för syfte med reklamen)?

Att på ett korrekt sätt ta reda på om en reklamkampanj varit effektiv eller ej är betydligt svårare än att ringa upp lite personer och fråga om de sett reklamen eller ej.

Qakz, endast första stycket i detta inlägg är riktat primärt till dig, resten är endast skrivet för att skapa lite disskussion.

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

Glenn Larsson

Script har jag redan fixat (Man är väll programmerare = Det var det första jag fixade :o), frågor likaså, ska fixa ett utskick och följa upp det via telefonen inom rimlig tid så att de kommer ihåg utskicket. Om de nu inte har sett det så är det ju bara att berätta kort om det hela.

Mvh

Glenn

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...