Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vob-filer på CD i DVD-spelaren?


Mic

Rekommendera Poster

Jag har tankat hem THX-trailers i vob-format, nu undrar jag om/hur man kan bränna dem till CD fast i DVD-format så att säga. Det borde väl gå?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..har luskat ut att detta kallas MiniDVD. Hur bränner jag alltså vob-filer med AC3-ljud till en CD, fast i DVD-format? Eller kan man göra en VCD med AC3-ljud?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tufft! Det där hade jag inte ens tänkt på att det var möjligt!

 

Du får en länk av mig om du lovar att du rapporterar ifall du listar ut hur man gör! :) Vet tyvärr inte hur nyttig länken är.

 

http://www.vcdhelp.com/author

 

 

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne där och rotat lite, jag har gjort en DVD av vob-filerna med IFOEdit och bränt dem på en RW med Nero. DVD-spelaren (stationära) säger då bara "no Audio" vilket jag inte vet hur jag ska tolka riktigt, förväntar den sig en audio-CD eller hittar den inte ljudspåret på "DVD"-skivan? Har hört att många stationära DVD-spelare inte klarar MiniDVD, vet inte hur det är med min Sony NS405.

 

Spelar jag upp skivan i datorns DVD funkar den som den ska.

 

Måste jag splitta upp ljud och bild från VOB-filerna för att de ska gå? Såg att det fanns sätt att extrahera AC3-ljudet till separata filer, men var på DVD'n lägger jag dem och vad ska de heta?

 

Tänk om det bara var att bränna... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gjorde på följande sätt...

Använde först VOB2WAV för att få ut ljudet till en WAV fil, sedan Sonic Foundrys Soft Encode för att extracta AC3 ljudet till 5 separata Wav filer och sedan samplade om dem till 48Khz CD ljud med en audio editor. För att sedan plocka ihop dem till en AC3 wav fil igen med Soft Encode och brände som en audio CD. Funkade kanon!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, men jag vill ha med videon också..

 

Förresten: funkade din CD i en stationär DVD-spelare och blev det 5.1 ljud ut då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp... den funkade på den stationära.

Och receivern känner igen ljudet som DD, provade med en DTS vob också och det funkade fint det med... men sen är det ju bilden som inte följer med.

DVD och CD har olika samplingsrater på ljudet, därför krånglet med att sampla om ljudet till 48Khz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har ingen idé om hur jag gör min MiniDVD?

 

Finns de filerna (DD och DTS) för nedladdning nånstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...