Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Upplösning, hur viktigt är det?

Johan Malm2

Recommended Posts

Hur viktigt är det här med upplösning egentligen? Jag har precis köpt en Canon Ixus V3 och högsta upplösningen är 2048 x 1536! Vad är poängen med denna enorma bildstorlek? Förut har jag fotat i 640x480 och tyckt det varit precis lagom. Har jag missat något?

Det är väldigt viktigt eftersom det avgör kvaliten! 640x480 är inte så himla bra kvalite men det beror ju helt och håller på vad du vill göra med bilderna om du är nöjd med den kvaliten du har så borde väl det räcka, eller?

Mr Andersson

Beror på vad du ska ha bilderna till.

Ska du göra riktiga pappersfoto av dem, räcker 2048*1536 till 10x15 cm.

Ska du göra webbilder räcker 640x480 troligen ganska långt.

Ska du göra riktiga pappersfoto av dem, räcker 2048*1536 till 10x15 cm

Gott och väl! 1024x768 är gränsfall för 15x10 cm, men 1280x960 räcker fint. Själv kör jag på 1600x1200 och har gjort några riktigt fina förstoringar.

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

vad är det som avgör för om man kan göra fotagrafin av digitala bilder

Antal pixlar (1,2,3,... eller n MPixlar)

Eller upplösning?

Hur funkar det här med proportioner och skärmupplösning egentligen? 2048*1536 är enormt stort på skärmen, men på papper motsvarar det bara 10x15cm? Jag förstår inte hur det här hänger ihop, ngn som orkar förklara?

Det har med upplösning att göra. En skärm använder 72 eller 75 dpi - dots per inch, punkter per tum. Utskrifter kan variera i upplösning, men är "alltid" betydligt högre.

Men sen kan du ju ändra upplösningen på skärmen också.. det är en liten djungel det där kom jag just på. Ska fundera ut en pedagogisk förklaring om ingen annan hinner före.

update: grejen är att när man säger upplösning kan man mena många olika saker beroende på vad man pratar om. När vi pratar om upplösningen på en kamera menar vi egentligen storleken i pixlar på de bilder den kan producera. Och skärmupplösningar.. och så vidare. Du får förmodligen olika svar beroende på om du pratar med en datorsnubbe eller en tryckare.

//jonasn

[inlägget ändrat 2003-01-09 12:28:57 av jonasn]

[inlägget ändrat 2003-01-09 12:32:05 av jonasn]

Lite snabbt och enkelt.

Tja… min skivare klarar 1200 punkter tum.

OM jag ska nyttja skrivaren kapacitet fult så ska då bilden innehålla dess 100 punkter tum. Blir mycket det på en bild i storleken 10*10 cm (4800*4800) pixel. Fast så hög upplösning nyttjar man oftast inte.

Bildskärmen däremot har en upplösning (system) på 96 punkter tum i Windows. Titta riktigt nära en bildskärm (10 -15cm) Vad ser du? En skarp detaljrik bild? Gör samma sak på ett foto eller en ”bra trycksak” Skillnaden i skärpa ligger i antalet punkter.

Antal pixlar (1,2,3,... eller n MPixlar) Eller upplösning?

Beroende på hur man ser det är det samma sak.

säg att din kamera klarar 1600x1200 pixlar. 1600*1200 är 1 920 000, dvs ca 1,9 miljoner pixlar.

Nu stämmer ju detta inte exakt, eftersom en 1600x1200-pixlars kamera anges som 2,1 MegaPixel, men det har förmodligen med binära tal och sånt att göra och det tar vi nån annan dag.. :)

Alltså.. antalet pixlar bestäms alltså av "megapixelvärdet".

Men det är egentligen först när man blandar in en yta (alltså ett fysiskt storleksmått) som man kan börja prata om upplösning. En pixel kan ju variera i storlek.

Så om man nu vet att man ska skriva ut en bild i 150 dpi och den är 1280x1024 pixlar (vilket motsvarar den högsta upplösningen hos en 1,3MP-kamera) kan du enkelt räkna ut hur stor den blir.

Nu ska jag sluta försöka skriva pedagogiska svar.. det snurrar i huvudet. Ska försöka få lite sömn i stället. Eller kanske få arbete gjort.

//jonasn

Om man vill ha en lite mer pragmatisk syn på det hela, utan att blanda in för mycket matematik, har jag fått lära mig att en 2megapixel kamera räcker för att producera en pappersbild med "fotografikänsla" upp till 10X15 cm stor ( en del påstår dock att 2 megapixel räcker till att göra en förstoring ända upp till A4, har dock ej testat själv.) Vill man göra större förstoringar med bra kvalitet så måste man nog ha en kamera med högre upplösning. Omvänt kan man väl säga att har man en kamera med lägre upplösning så kanske man kan procucera pappersbilder i 10X15 cm med acceptabel kvalitet men vill du ha större förstoringar så kommer det inte att räcka till.

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...