Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apropå...


tonybollo1

Rekommendera Poster

Apropå grammatiska regler...

Det heter Norra station, Södra station, Östra station, Norra Haga, Södra kyrkogården, Östra sjukhuset (Gbg), Södra Götaland o.s.v. men det heter "SÖDERSJUKHUSET". Varför det?

Eller är det något typiskt stockholmskt som har att göra med allt som händer "söder om Slussen"? (jag tänker på "söderkis", "södertjej" m.m.).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det har att göra med att det från början var så att folk sa Södersjukhuset för att sjukhuset låg på Söder (som väl är en stadsdel?). Sedan fick det heta Södersjukhuset (om det nu heter så, det vet jag inte, är från Gbg).

 

De andra namnen som Östra sjukhuset är mer rena namn som givits utifrån var de ligger. Hade sjukhuset legat i en stadsdel som hetat Öster så skulle ju det lika gärna kunnat heta Östersjukhuset. Jämför om man skulle säga Hisingssjukhuset för att det ligger just på Hisingen, men det betyder ju inte att det HETER så.

 

De andra ord du nämner, söderkis osv, är ju ganska naturliga eftersom de syftar på folk som bor där. Samma är ju Göteborgskille, Solnagrabb m.fl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter Norra station, Södra station, Östra station, Norra Haga, Södra kyrkogården, Östra sjukhuset (Gbg), Södra Götaland o.s.v. men det heter "SÖDERSJUKHUSET". Varför det?

 

För att i "södersjukhuset" syftar man väl snarare på stadsdelen söder än på själva väderstrecket. Antar jag.

 

 

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår precis ditt resonemang. Problemet är ju bara det att då vill jag att det ska heta "Söderstationen". Jo, det bör finnas avvikelser i språken, annars skulle man inte ha något att grubbla över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att stadsdelarna (utanför centrum) heter egentligen norrmalm, östermalm, södermalm o.s.v. Det heter mycket riktigt "Östermalmshallen" men "Östra station", så i konsekvensens namn borde "SöS" heta "Södermalmssjukhuset"? Eller är jag ändå ute och cyklar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kuriosa:

För oss som bor i övriga landet betyder "SÖS" Sexuellt Överförbara Sjukdomar.

Finns ofta en SÖS-mottagning på de flesta sjukhus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna göra det, om södra stationen låg på Söder. Skillnaden är alltså att det ena är egennamn, det andra är beteckning utifrån lokation, vilket inte nödvändigtvis gör det till egennamn, även om så sker ibland som i fallet Centralen, vilket kommer från det faktum att det är den centrala tågstationen...

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha rätt, PPC. Även om jag inte tror att vare sig SÖS eller SöS är vedertagna förkotningar, har "SöS" blivit lokalt accepterad. Precis som MAS (Malmö Allmänna Sjukhus) eller UAS (Uppsala Akademiska Sjukhuset). Däremot är det första gången jag hör din förkortning SÖS trots att jag jobbat trettio år med just infektionssjukdomar. Men det bör, som sagt, finnas avvikelser i språken så att vi kan kommentera dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"sös" är absolut vedertaget i stockholm iaf. Södersjukhuset "heter" sös, Karolinska brukar omnämnas antingen "Karolinska" eller "ks" (kåess). Huddinge brukar bara kallas huddinge, övriga har sina vanliga namn.

 

Jag har ingen bra förklaring till att du inte hört någon använda förkortningen för jag hör den nästan dagligen, i massa olika sammanhang.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

infektionssjukdomar

 

Själklart har jag klart för mig att Södersjukhuset förkortas så.

Men vi har en SÖS-mottagning på det sjukhuset jag jobbar på, och det verkar också vara en vedertagen förkortning.

 

På vilket sätt har du förresten jobbat med infektionssjukdomar?

Själv har jag just nu "vinterkräksjukan" om den är bekant?

Calicivirus heter det som orsakar den.

 

Se här:

http://www.lthalland.se/extra/news/?module_instance=3&id=616

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag ger mig, jag ger mig! Just nu vet jag inte vad det är för skillnad mellan vedertaget och accepterat (om det över huvud taget är det någon skillnad mellan godtaga och acceptera). Men trevliga synpunkter har jag hört. Ju, apropå, jag jobbade på Bakt. labet just på "Södra Sjukhuset" eller "Södermalmssjukhuset" eller (jag menar Södershjukhuset, förstås) och hade ständigt kontakt med dåvarande Hudkliniken (inkl veneriska sjukdomar) som, enligt vad jag förmodar, är vad du kallar SÖS i dag.

Hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...