Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

excel


jonasn

Rekommendera Poster

I excel.. om jag vill "fylla nedåt", hur skriver jag för att en cellhänvisning alltid ska vara samma, och inte förändras.

 

Dvs, jag har i en cell =B4+B6. Väljer jag fyll nedåt blir nästa formel B5+B7, men jag vill att den ska vara B4+B7. B4 ska alltså alltid finnas med, men B6 ska förändras.

 

alltså, det resultat jag får nu:

b4+b6

b5+b7

b6+b8

b7+b9

osv

 

det resultat jag vill ha:

b4+b6

b4+b7

b4+b8

b4+b9

 

Länge sen man pysslade med excel.. :)

 

Jag har naturligtvis besökt Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel :), men det är svårt att hitta vad man söker om man inte vet vad det heter..

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2003-01-09 01:53:09 av jonasn]

[inlägget ändrat 2003-01-09 02:06:10 av jonasn]

[inlägget ändrat 2003-01-09 02:28:14 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aHA! :D

 

Nu kom jag på det! Jag hade för mig att det var nåt man skulle skriva efter cellreferensen (vilket var fel), och när jag tittade på dennis sida såg jag många dollartecken.. :)

 

Provade med $D4, vilket inte fungerade. Fick en snilleblixt och därmed även tillbaka gamla minnen: $B$4 är ju rätt format! :)

 

Ibland imponerar jag stort på mig själv! *nöjd* Jäklar vad synd att jag inte kan ge mig själv poäng.

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absoluta respektive relativa referenser är nog namnen på de vedertagna begreppen, Dollartecknet skall stå framför den referens som skall vara absolut. Tangent F4 är bra att använda för att skifta mellan absoluta respektive relativa referenser.

;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är det största problemet med alla hjälpkällor - kan man inte den specifika termen så är det svårt att hitta en lösning.

 

Men det finns *alltid* kompetent hjälp att få här på E-forum utan att kunna de exakta termerna :-)

 

Eftersom någon vänlig själ redan gett jonasn en poäng avstår jag ;-)

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns *alltid* kompetent hjälp att få här på E-forum utan att kunna de exakta termerna :-)

 

Jo, det har jag märkt fler än en gång. :) Tyvärr fick jag nattsudda relativt ensam i natt.

 

Men att jag hade glömt så mycket av excel.. rena grunder.. ojoj. ajdå.

 

Ni har väl sett resultatet av den nattliga matematiken? :)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=381463#381930

 

(och tack för poängen.. det var oväntat. Hoppas nån annan har nytta av tråden också.)

 

 

 

//jonasn

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...