Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högtalare


lillen_009

Rekommendera Poster

Vad använder jag för kabel för att kunna använda datorhögtalarna till tv:n? Fram på tv:n har jag ett uttag (lika som för det man har tv-kablen i brevid). Den är vit och det står Audio, men vilken typ av kabel har jag. 3,5mm i datorn (högtalarna)

 

 

 

 

:thumbsup: Poängvarning utfärdas till bra svar!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

är inte det audio IN ?

 

kolla bak på tv, brukar sitta där isåfall. brukar vara vanliga RCA kontakter, en röd och en vit. Du kan köpa en rca (vit och röd) -> phono (3,5mm)

 

sedan eventuellet en adapter hane - hane för att slutligen koppla in till dina högtalare.

 

puuuh.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En RCA kabel har jag från datorn till stereon, men jag skulle vilja ha en från tv:n till stereon också.

 

Bak på tv:n har jag en scartutgång och en antennutgång. Fram på Tv:n har jag en gul kontakt som det står video på och en vit som heter audio. Utgångarna är av RCA typ men hur kan jag använda stereohögtalarna även till tv:n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan gå till Power eller Onoff och berätta så hjälper de dig med alla nödvändiga kablar (vill inte göra reklam för dessa företag, men ibland så löser sig vanliga problem mycket enkelt :) ).

 

Men om du inte har lust, så måste du berätta exakt vad du har för utgångar och ingångar, på alla apparater i fråga för att du ska få ett bra svar. Du pratar om både stereo högtalare och datorhögtalare och tv. Hur vill du ha alltihopa?

 

Lite förvirrat..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan använda stereohögtalarna från datorn och har en befintlig kabel i datorn till AUX ingången på stereon. Har en 3,5 mm split i datorn som delar utgången - en kabel går till stereon och en till daotrhögtalarna.

 

På TV:n har jag

Audion (vit)

Video (gul)

Scart

 

Jag vill alltså ha en kabel från tv:n till stereon. (Vet att jag måste splitta AUX ingången). Det måste då vara två röd/vite RCA kontakter i ena sidan och en vit RCA kontakt i andra. Men jag har kikat överallt (tycker jag) på nätet efter en sådan kabel utan att hitta någon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd din scartkontakt för att koppla tv--->stereo, köp en scartadapter (artikelnr 32-2399 på clasohlson.se)

Koppla med rca från scart ---> stereo. Du kan använda dig av phono lr någon annan ledig ingång om inte AUX är ledig. Denna adapter kan du oxå använda för tv-out då den klarar både composite/svideo.

 

Klart!

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå via SCART-utgången på baksidan, har ljudutgång eftersom du kan spela in till en video exempelvis. Kolla på Clas Ohlsson eller liknande efter en SCART-adapter med tre rca-kontakter på, två för ljud å en för bild. Se till att den är definierad som "UT" och inte "IN" (går att köpa en med en liten switch på oxå).

 

Ser ut såhär:

http://www.clasohlson.se/shop/store/hireswindow.asp?lc=S&image=%2E%2E%2F%2E%2E%2Fimages%2Fproducts%2FS%2Fhi%2FB%2F322399%5FBXw2%2Ejpg&alttext=&imagewidth=237&imageheight=217

 

Så ansluter du till stereon med vanlig 2xrca-kabel mellan adaptern å stereon.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi har en bunt audionissar här som kan svara på det, jag har faktiskt oxå alltid undrat vad som skulle hända om man matade en ljud- eller bildanläggning med två olika signaler samtidigt? :)

 

Går att köpa en rca-växel hursomhelst, som du kan använda för att växla källa med.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då krävs det nog en 'split' för att få tillgång till en extra ingång i AUX. Det har jag aldrig sett men enl. Weyland så finns det tydligen en rca-växel. Se om han kan hjälpa dig..

 

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi har en bunt audionissar här som kan svara på det, jag har faktiskt oxå alltid undrat vad som skulle hända om man matade en ljud- eller bildanläggning med två olika signaler samtidigt? :)

 

Är oxå nyfiken på detta - någon som provat/vet?

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

”Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig.”

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har faktiskt oxå alltid undrat vad som skulle hända om man matade en ljud- eller bildanläggning med två olika signaler samtidigt? :)

 

Mycket förvirring i den här tråden om UTgångar och INgångar.. :/

 

I alla fall.. det finns en "ful-lösning" vilket helt enkelt är en RCA-kabel som ser ut som denna:

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/HD3_223817_hi_S.jpg

 

Finns naturligtvis på clas ohlson:

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q120q31q106&ic=N&sw=3499

 

glömde: man får eventuellt komplettera med såna här http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/220721_Xw2.jpg eller en sån här http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/322648_Xw1.jpg , beroende på vad man vill koppla in.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-09 02:59:56 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den större växeln har jag i min lilla sladdhimmel hemma. Fungerar utmärkt. Har dessutom en högtalarväxel till stereon så jag har ljud i köket också.

 

Så här har jag kopplat hemma:

 

DVDljud + TVljud + datorljud -> RCAväxel

-> AUX på STEREON ->

Högtalarväxel -> Köket / Vardagsrum

 

Puh... Dessutom har jag en trådlös IR-sändare från köket till vardagsrummet så jag kan styra stereon och DVD:n från köket också.

 

Fungerar kanonbra!

 

 

/G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...