Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spara i Excel

kvisten

Recommended Posts

Kan jag spara något som är gjort i Excel (pc) och sedan öppna det i Freehand (mac)?

Jösses, det var lite skillnad på program. ;) Vad är det för nåt du har skapat i Excel, för jag misstänker att du inte ska montera in en funktion i Freehand?

Jag håller på med mitt företag verksamhetsberättelse. Där gör ekonomichefen siffersidorna i Excel och jag gör de redaktionella sidorna i Freehand. Jag kan få över all information med den flödar runt lite hur som helst. Man kanske kan gå via Word? Jag har Officeprogrammen i macen också så jag kan öppna hand dokument i min maskin. Sen är det klurigare att få över dem till Freehand.

Det finns ju iofs Excel till Mac, både till 9 och X. Men vad jag förstår så har du redan det i macen?

vad menar du exakt med redaktionella? "Layoutar" du i Freehand?

Precis så menar jag. Jag layoutar i Freehand. Jag vet att många tycker det är konstigt men vi har alltid jobbar i Freehand (i 10 år cirka!).

Kan man låsa informationen i excel. Precis som man gör när man konverterar text till banor eller vektoriserar.

Hehe, är man van så funkar det nog bra. Det låter lite otympligt bara.

Kan du inte spara Excelfilen som en tabbavgränsad textfil och bara klistra in det i Freehand. Sen ställer du bara tabbarna som du vill.

Jag bara brainstormar lite ;)

Jocke

Ekonomichefen vill ju ha sina sidor exakt som han gjort dem i Excel.

Petig typ! Jag får testa ditt förslag i morgon. Nu går jag hem! Hej då...

En brutal variant är att kopiera det som bild från excel.

Markera det område du vill kopiera i excel.

Håll ner [shift] och gå till menyn redigera; Nu skall du ha möjligheten att välja "kopiera som bild". Borde fungera på Mac också.

Det blir naturligtvis onödigt stora filer, men det kanske du kan leva med? Annars kanske du kan spara soh html, eller skriva ut det som PDF?

/M

Det vore ju det bästa. Men hur gör man då. Vi brukar alltid göra om dokumenten till eps för att sedan köra dem i Acrobat Distiller till en pdf. Men hur gör man med Excel-filer?

Du har väl en ikon på verktygsfältet i Excel som heter Convert to Adobe pdf. Kom ihåg att ta bort stödlinjerna

Yes... det funkade! Vad är det för kvalité på det man får fram, upplösningen alltså. Kan man göra egna inställningar?

Kvaliten är bra - även fast det inte ser ut så. Tror inte man kan ändra skärpan (isåfall kan man nog göra mest förbättring genom att ha en bättre skrivare mer fler dpi)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...