Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HTPC Chassi


Bj0rN

Rekommendera Poster

Nu är det dags för mig att köpa ett chassi till min HTPC maskin. Chassit jag är mest sugen på är det som finns på denna adress: http://www.crtcinema.com/visionexploded.html

 

Problemet är att chassit är dyrt, för att inte säga SVINDYRT. Dessutom väger det en del, och om chassit ska skeppas från utlandet så blir det kanske en dyr frakt oxå...

 

Nån som vet om dessa chassin säljs i någon svensk (web)butik? Om inte web, gärna nånstans i Sthlms området.... Eller vet nån nånting om andra HTPC chassin som säljs i Sverige, gärna med inbyggd IR och annat skojs som finns på den överstående länken?

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

http://www.crthome.se/ är den svenska varianten kanske? Blir lite mindre frakt. Priset ligger på en hel del ändå.

 

har för mig att ELFA säljer chassin också...Hittade dock ingen länk.

 

MVH Jimmie Pettersson

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, klart värt en poäng, ingen annan som vet nån annan sajt så att man kan göra lite mer ingående prisjämförelse?

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 18:59:41 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, jag har faktiskt varit inne på dom banorna oxå! Eller rättare sagt, jag skulle nog inte bygga fronten själv, utan jag skulle leja ut det... jag har lagt ut några frågor till bekanta som kan det där så får vi se vad som händer.

 

Har kollat på det chassit som du nämnde där tidigare, men ärligt talat så tycker jag det var fult, det ser mer ut som en vanlig bordsdator. Det ska ju se HiFi ut! :) Fast med en annan front så kan det ju kanske gå!

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga hur mycket pengar jag har lust att lägga ner på chassi.. 5k är ju mycket pengar för bara ett chassi, då man i princip kan få en hel dator (om än inte det bästa) för samma pris...

 

Jag har skickat iväg en fråga till crthome för att se vad man får med för det priset, samt hur mycket de vill ha i frakt (om de ens fraktar? Hittar ingenting om det på deras sajt)

 

Har dessutom skickat en fråga till en kompis som har en svärfar som gillar o hålla på med plåt och sånt... med lite tur kanske man får en specialgjord front nästan gratis som man kan sätta på en annan låda? :)

 

Hur som helst så är självklart fler alternativ till lådor välkomna av alla. Det jag absolut vill ha är en tyst ATX låda, ska ha plats för minst 2 hdd, samt att fronten ska ha VFD plats (så man kan se vilken film/mp3a/streamingradio som spelas på maskinen)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan ju inte förvänta dig allt här i världen. Börja med chassit och sen med fronten. Billig är den i alla fall.

 

Några snygga. Här kanske du hittar några bra tips.

 

http://www.modthebox.com/gallery.html'>http://www.modthebox.com/gallery.html

http://www.modthebox.com/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev till slut en Vision 2 i alla fall. Beställd från crthome.se som för övrigt har ett väldigt trevligt bemötande mot kund.

 

Får dock inte chassit förrän om en månad ungefär eftersom förra skeppningen redan var slut.

 

Blå lysdiod blev det såklart. Snart är det även dags att beställa resten av delarna, VFD, ny CPU o sånt skojigt. Ekonomin måste bara hämta upp sig lite efter det här köpet, var ju tvungen att lägga undan en del pengar.... Så det får väl bli i nästa löning! :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Vad kul, jag blev faktiskt sugen på att bygga en själv. Dock ej någon lyxversion med beställda lådor och sånt.(Skulle gärna göra det men jag är en fattig student =)) Så jag ska bygga en låda själv och sedan slänga i en PII på 450Mhz(ska klocka den lite), borde funka bra till att köra MP3 och DVD...

 

Lycka till med ditt bygge. Återkom gärna med bilder och status för projektet. Vill gärna ha inspiration och tips.

 

MHV Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis byggt en HTPC på Qtech-chassit. Är väldigt nöjd än så länge. Men en ny front hade ju inte skadat.

 

Snart är det även dags att beställa resten av delarna, VFD, ny CPU o sånt skojigt.

 

Vilken typ av VFD ska du använda? Hittat någon hyfsat billig?

 

 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte letat runt så mycket på det än, VFDn är väl ändå vad man kan säga ett smycke, det måste ju inte finnas för att man ska få hela kittet att fungera (iofs behöver man inget dunderchassi heller..)

 

Så än så länge är det Matrix Orbitals 2 raders som gäller, finns säkert mycket billigare, ska kolla runt mer på det sen då ekonomin mår bättre. Det borde ju finnas nån billigare variant nånstans tycker man.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, det räcker säkert för mp3 och DVD.

 

Själv vill jag kunna köra med timeshifting och även kunna spela in hela program osv. Då krävs nog en lite bättre CPU. Men för att få ner ljudet så lågt som möjligt så behöver man ju inte köpa det värsta som finns hos AMD. Funderar på en Celeron i 1.5 Ghz klassen eller nåt? Nån som vet om den blir ultravarm o behöver skitmycket fläkt? Har fått för mig att Celeron inte blir lika varma som AMD till exempel.

 

Lycka till med ditt bygge. Återkom gärna med bilder och status för projektet. Vill gärna ha inspiration och tips.

 

Yep, jag kommer återkomma med mer info om projektet då det är dags! :)

 

Än så länge funderar jag lite på om man inte skulle ta och bygga ett eget GUI och allt oxå. Men det tar ju tid.... Det jag har just nu är egentligen bara en ren dator som står.

 

Det jag vill ha är en maskin utan hdd, som kör en embedded linux variant på ett CF kort eller liknande. Detta för att starta upp maskinen så snabbt som möjligt, målet ligger på högst 2 sekunder, får se hur det går med det... Och sedan vill jag ha en filserver som har hand om videofilerna i nåt undangömt skåp nånstans. På detta sätt blir man ju av med en hel del oväsen. Men det kostar ju en del, så det blir nog en hdd i maskinen i alla fall....

 

Har skaffat mig lite info om hur man gör en sån linuxdist till ett CF kort som är bootbart, så det går kanske att bygga ihop nån gång då man har tid! Man tjänar ju ändå in bootuptiden om man lägger OSet på CF kort och gör det så litet som möjligt. Vi får se vad som händer i framtiden. Om man ens lyckas vill säga...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En microdrive kanske du kan använda? Det ska ju släppas en ny snart på 4 GB och då kanske den gamla sjunker i pris. Eller så letar du efter nån mindre som normalt hör till bärbara. De brukar väsnas mindre för att man har dem sån nära huvudet. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte starttiden är irriterande, en windows xp-installation i hibernateläge startar i princip snabbare än projektorn, på en bärbar med långsam disk dessutom :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, fast en microdrive är väl egentligen en hårddisk i miniatyr va? Det borde ju inte snabba upp avsevärt tycker man, fast jag kanske har fel! :)

 

Anledningen till att jag tänkte köra CF kort är ju att få ner starttiden så mycket som möjligt. En kollega till mig lyckades tvinga ner en linuxdist till cirka 10 meg. Själv siktar jag på under 8 så att jag kan använda mig av ett 8 megs kort jag har liggandes hemma. Frågan är bara om man klarar av det... det är ju inte varje dag man meckar med linux på den nivån...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt Weyland... men man vill ju få ner starttiden så mycket som möjligt ändå! :) Speciellt om man vill titta på någonting man har spelat in på sin TV istället för projektor. Det är ju inte så at man startar upp projektorn bara för att kolla på ett inspelat avsnitt av cityakuten eller nåt sånt! :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hur har det gått!? Blev det nåt av dina planer på hd-lös HTPC-burk!?

Nyfiken då jag själv ska snickra ihopen har jag tänkt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så at man startar upp projektorn bara för att kolla på ett inspelat avsnitt av cityakuten eller nåt sånt! :)

 

Jo :)

 

Jag använder projektorn precis som en TV, verkar fånigt att "spara" på brinntimmarna. Och precis som med en TV händer det att vi har den på hela kvällen även utan att man sitter å och tittar på något. En enkel starfield-skärmsläckare på 135" är rätt vackert...

 

--

.Wey - alltid velat ha en egen 'viewscreen'

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...