Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IBM garanti...


Tobbe14

Rekommendera Poster

Så har slutligen min 75GXP beslutat sig för att lägga av. Felet verkar vara detsamma som beskrivs i det här inlägget (längst ner):

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=230637#231725

 

Nu undrar jag hur garantiärendena går till, och hur lång väntetiden är från det att man skickar in disken (vädjar lite speciellt till Tjoff som skrev inlägget och verkar ha stor erfarenhet av detta :) ). Hela processen verkar vara hyfsat jobbig, då IBM iom årsskiftet (?) har slagit ihop sin hårddiskavdelning med Hitachi, som nu har hand om supportärenden.

Ringde ett 08-nummer men blev kopplad till en telefonist som talade engelska. Så här långt är det inga problem, hon tog alla mina uppgifter och jag väntar nu på ett mail med instruktioner om hur jag ska packa och liknande. Disken ska tydligen skickas till Nederländerna för analys, och det är därför jag undrar om tiderna. Måste ju ta månader om man ska ner i Europa och krångla... :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade nyligen tillbaka en hd 60Gb 60GXP och skall nu skicka iväg en till (hoppas de har slut på 60GXP så jag kan få en 180GXP istället).

 

Men jag bara fyllde i deras webformulär, packa ner HD'n i en låda enligt dera specifikationer samt skrev RMA nummret utanpå, skickade på billigaste sätt vilket råkade vara rekomenderat brev (150:-) då jag ville ha det spårbart, två veckor efter ivägskickandet så hade jag en ny HD hemma direkt ifrån Thailand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas de har slut på 60GXP så jag kan få en 180GXP istället

 

Tveksamt. Så sent som i april i fjol fick jag en 75GXP av dem. Långt efter att de hade slutat säljas mao.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... kanske lättare att göra så. Två veckor låter ju otroligt snabbt! Jaja, jag får väl se hur det här går.

Fick du betala frakten själv? Vart skickade du?

 

(hoppas de har slut på 60GXP så jag kan få en 180GXP istället).

 

Borde väl bli en 120GXP isf. Den lär det ju finnas plenty av. Själv är jag hyfsat säker på att jag blir kompenserad med några extra gigabyte. Modeller med 30,7 GB har ju inte funnits på ett tag och de borde ju avrunda uppåt. :)

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 16:51:54 av Tobbe14]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du hade kanske otur :(

 

för ett år sedan fick jag tebaks en 60 GXP 60 giggare för min gamla 75 GXP 46 giggare...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angånde 180GXP så är det mera vad en polare fick när han lämnade tillbaka sin till butik (<1 år gammal) och det var väl vad de hade hemma.

 

Jo jag fick betala frakten själv och det var till Holland jag skickade den, all info finns på deras sida, de verkar dock duktigt petiga på hur du har packat HD'n så det är något att se upp med (man vill ju inte riskera att de vägrar byta HD'n), men även info om vad som är tillåtet och inte är tillåtet finns på sidan, efter du har fyllt i formuläret och skickat in så har du 30 dagar på dig att få HD till den adress som de har satt ut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Det här är mycket konstigt. Har nu städat upp hårddisken och kopierat över det jag vill spara till min nya disk.

Tänkte då att jag var tvungen att köra IBMs testprogram DFT (Drive Fitness Test) igen. Samma fel. När den kommer till "Analyzing error logs" börjar den skrapa på det sätt som beskrivs i länken. Likaså när den har kommit en bit på "Analyzing media" (där den räknar LBA: 0x******* (********) ).

När testet är slutfört visar den (som förut) två alternativ för att reparera disken: 1. "Sector repair" och 2. "Full erase". När jag väljer alternativ 1 och den har slutfört detta visas "Operation successful", men när jag väljer OK här visas ändå en varningsruta där följande står: "Failure code: 0x70 - Defective device".

Har tidigare enbart kört det första alternativet eftersom jag hade saker jag ville spara på disken men nu efter jag hade rensat bort det jag ville spara var jag tvungen att testa alternativ 2. Döm då av min förvåning om det inte fungerar efter detta! Har kört testet fyra gånger nu, både "Quick Test" och "Advanced Test", inga fel!

Så fort jag rapporterade felkoden till telefonisten sa hon att det bara är att skicka in hårddisken, men uppenbarligen fungerar den nu, eller? Ska man skicka in den ändå? Antagligen kommer de ju inte hitta några fel nu. Kommer det att bli nya fel? Har hört att om det väl har börjat så kommer det att bli värre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle skicka in den med en lapp som beskriver exakt det du skriver ovanför.

Min gissning är att de är så trötta på att verifiera fel i 75GXP att de bara skickar en ny utan att bry sig om att undersöka den du skickar. Men det är ju dumt att chansa.

 

Det enda som talar emot att skicka in den just nu är att IBM precis håller på att flytta över sånt där från IBM till Hitachi (vilket om inte annat framgår om man försöker surfa till http://www.storage.ibm.com/warranty.html?jsp/arma31.jsp?ibmer=0 ) och man vill ju inte gärna att disken hamnar mellan två stolar.

 

Hur mycket garanti har du kvar? Törs/kan du vänta ett par veckor?

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 22:49:34 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du kör en full erase så kanske den ger sig på en lågnivåformatering

 

om jag förstått det hela rätt så *försvinner* dåliga kluster vid en lågnivåformatering..

 

Men det betyder ju inte att disken är fixad - den fungerar som den är, men är det en defekt på disken kommer ju de skadade klustrena att komma tillbaka.

 

Men precis som du sa är det inte säkert att IBM hittar något fel på din disk :(

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den 29 september 2000, så jag har iofs 9 månader kvar men det vore ju irriterande om man börjar använda den som vanligt igen och blir av med allt.

Just nu VILL jag att den här disken ska vara trasig så jag kan få en ny och slippa tänka mer på det.

Samtidigt kanske det kan vara bra att verkligen verifiera felet. Jag kanske kör den någon vecka till, jag har ju inte fått något verifikationsmail ännu...

 

Frågan är hur länge den kommer att hålla? Man kanske ska vara riktigt elak mot den och kopiera mängder av småfiler fram och tillbaka för att få den att bekänna färg, eller detta kanske bara förkortar livslängden såpass att den pajjar precis när garantin har gått ut... *suck*

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 23:19:00 av Tobbe14]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på deras snabbhet att skicka en ny HD till mig så tror jag inte de bryr sig om att testa diskarna som skickas in, det är säkert billigare för dem att bara skicka en ny när den felaktiga kommer in till dem.

 

Hmm, finns det något program som kan återskapa datat efter en lågnivåformatering?

 

Det var min huvud HD som dog nu senast med att den "låser" sig en liten bit in och DFT progget fastnar vid LBA 0x001800 och väljer jag att den skall fixa skadade sectorer så hoppar programmet ut efter en liten stund.

 

Jag hade naturligtvis ingen backup av mitt data på denna HD (sparkar mig själv för alla gånger jag har tänkt "inte idag men imorgon kanske jag gör en backup")

 

Vill hemst gärna få tag i mitt data på denna HD...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det nu är en lågnivåformatering den gör så är det nog ganska kört..

 

om du inte vill lägga en förmögenhet på innehållet, vet inte hur bra det går men de företag som arbetar med att återskapa data verkar klara av det mesta - dock kostar det som sagt en hel del...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på deras snabbhet att skicka en ny HD till mig så tror jag inte de bryr sig om att testa diskarna som skickas in, det är säkert billigare för dem att bara skicka en ny när den felaktiga kommer in till dem.

Jag skulle nog inte testa detta påstående och testa att skicka en hel disk ihop om att få en ny, större, vilket nästan denna tråd kan verka påstå är möjligt.

 

Så värst svårt eller avancerat kan det inte vara att testa en hårddisk. För jag utgår från att de testar de som sänds ut på marknaden. Plugga in disken i ett rack, starta testen, kom tillbaka efter x antal minuter, läs av felkoden. Klart. Eller?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det påstår vi väl inte.

 

Men iofs den HD som jag skickade in var helt död logiskt, den spann upp men så mycket mer var det inte så den gick nog fort att testa iaf.

 

Men angående ny och större så är det ju att ifall det är en äldre disk som du skickar in som har gått ur produktion och de inte har något ex på hyllan så får du ju en ny likvärdig eller bättre ifrån en aktuell serie.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det betyder ju inte att disken är fixad - den fungerar som den är, men är det en defekt på disken kommer ju de skadade klustrena att komma tillbaka.

 

Du känner inte till några mer avancerade program som kan kontrollera sådana här saker? Vad jag har hört ska DFT vara ett ganska dåligt program...

 

Fick RMA-nummer med mail idag. Måste skicka så att de har disken inom 30 dagar. Jag tror jag kör på ett par dagar och ser om felet kommer tillbaka annars gör jag nog som fhe skrev och skickar med en förklarande lapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...