Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linuxserver på en gammal 166:a??


bobby_digital

Rekommendera Poster

bobby_digital

Hej. SKulle vilja ha en linuxserver som delade ut dynamiska IP samt agerade brandvägg på min gamla 166Hz. Vilken dist rekommenderar ni? Ju mindre dessto bättre då jag gärna skulle vilja ha den som en "mini ftpdump" oxå. Kör w2k pro på min andra burk. Hoppas någon kan svara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt den själv, men har hört mycket gott om den, Freesco.

 

http://www.freesco.org

 

Egentligen kan du ju annars använda vilken dist som helst. Själv förespråkar jag Debian pga apt som är Debians pakethanteringssystem. Lätt att installera program och säkerhetsuppdateringar.

 

Men eftersom du ska ha maskinen specifikt som firewall med möjligen FTP på, så tror jag att jag rekommender Freesco iaf, den ska tydligen vara riktigt lätt att konfa upp.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 16:11:00 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Hermansson

Japp Freesco är perfekt för detta. Fanns en tredelars artikelserie om installationen av version 0.2.7 i Datormagazin i början på förra året som kan vara till hjälp vid installationen. Kolla annars den Slackwarebrandvägg som installeras i senaste Datormagazin.

Hmm visst låter detta som DMZ reklam men det är inte min avsikt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FreeSCO är bra. Behöver ingen hårddisk, om du har mer än 12MB ram. Hela systemet är på en floppy, som laddas till RAM. Den drar lite ström...så du kan nog ta bort fläkten för nätaggregatet....så den blir helt tyst (OBS Vissa aggregat stannar om där inte går en ström till fläkten). Har själv gjort så på en 486a, men har tagit bort plåten kring aggregatet och ersatt med ett stålnät...Helt tyst :o).

 

Det är en NAT-router med brandvägg.

Har själv kört den, och fungerar perfekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Hermansson

6 Mb RAM ska allt räcka...men mer skadar ju inte. Och visst är den bra, dock är det inte den enklaste konfigureringen om man ska spela onlinespel.

 

Att koppla bort nätdelsfläkten och använda nät runt nätdelen låter intressant men lite farligt. Jag skulle nog föredra att bromsa fläkten med ett motstånd, eller dra ut fläktens strömkablar och koppla dem mellan +5 och +12V linjerna (ger 7 volt till fläkten).

 

[inlägget ändrat 2003-01-13 17:26:19 av Patrik Hermansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer aldrig IN mer än 25Watt (0.1A x 230V), och den blir bara ljummet. (Aggregatet med fläkt kan dra 2.8Ax230V), dvs det är 28ggr mindre än vad aggregatet kan klara. Så det är lungt.

 

Är det inte 6MB RAM om man har hårddisk? samt/eller att man inte aktiverar DNS, DHCP, telnet och web-server?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Hermansson

Hmm ok har du mätt eller var får du strömsiffrorna ifrån?

Men givetvis, blir det bara ljummet så är det ju lugnt. Fast sånt bör ju eg kollas under längre tid, vad händer vid full belastning en varm sommardag?

 

Det ska gå att köra med 6 Mb utan hårddisk, men då kan man inte ha några tilllägstjänster direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nu tänker jag trampa i klaveret:

 

Varför tar folk alltid supergamla burkar och gör dessa till servrar?

 

Varför inte (hellre) bygga ihop något nytt, blygsamt men i jämförelse oerhört mycket kraftfullare?

 

Vilken processor som helst (som säljs idag) +billigt men bra moderkort och kanske 512MB minne samt en (i sammanhanget) supersnabb hårddisk (räcker med den billigaste). +några nätverkskort..

 

Då får man en server som för något enstaka år sedan kunde ha dugit på ett IT-företag á la "Helly-Hansen-tröja"!

;-) (För en spottstyver).

 

Fast det klart: En p166 är ju ganska tyst iofs. Men snabb är den ju inte direkt..

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på BBIagent, det finns på länken nedan. Betydligt enklare att konfigurera än Freesco. Den kan dock inte agera ftp (om jag inte minns fel).

 

http://www.bbiagent.com/en/index.html

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Hermansson

Ja du...varför kör inte alla en ny BMV 750? Den är ju mycket bättre än de gamla skrothögar många kör runt i...

Anledningen till att vi använder dessa gamla burkar är givetvis att de är billiga + att de är tillräckligt kraftiga för sitt användningsområde. Om jag kan köra brandvägg + DHCP på en 486a jag får i princip gratis, varför ska jag då lägga pengar på nya grejer???

 

En P166 e tyst ja, en 486a ännu tystare då processorfläkt oftast inte används.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tror att dessa "skrot-servrar" går i botten vid lite belastning.. Men det är bara vad jag tror..

 

(Och såå fruktansvärt mycket kostar inte en ny serverburk att bygga! Några tusenlappar. [under 5])

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att göra en hel del med dessa "skrotservrar". Vi använder en gammal pentium på ca 120-130MHz som gateway för ett vpn-nät samt skrivarserver (för windowsklienter genom Samba) som kör Debian. Den pumpar lätt igenom 10Mbps mellan två nätverk med bara 20-30% cpu-användning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Okej, gamla burkar kanske funkar hjälpligt.

 

Jag tog mig friheten att ta fram en burk som skulle kunna platsa i ett mindre företag hur bra som helst, och som inte är särskilt dyr men är hyfsat ny rent tekniskt sett:

 

CPU+kylare AMD XP 1800+ 1000:-

Moderkort QDI med 5PCI: 800:-

5 st nätverkskort 500:-

(Alternativt kvalitetskort=2000:-)

Grafik: något skrotat GF2: 0:-

Tangentbord&mus: 100:-

256MB PC2100 700:-

Hårddisk 7200/40GB 1000:-

Låda/nätaggregat 500:-

Floppydrajv 100:-

CD-läsare (gammal brännare) =0:-

Bildskärm: (14 tummare?) 0:-

Totalt 4700:- med 5 billiga nätverkskort, 6200:- med kvalitetskort.

 

Den servern går inte av för hackor (i sammanhanget)!

(man kan givetvis stoppa i mer minne, men även Dell brukar leverera servrar med 256MB RAM till att börja med)

 

(varför gör jag på detta viset? Svar: håller egentligen på och filar på en tenta om kalla kriget som skall in i morgon...)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snåla aldrig på nätaggretaget till en AMD! I övrigt: So what?? Om en 486:a kan hantera web + NAT + firewall, varför inte köra på den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pedagogen.

Till hemmanätverk? duger en 486a (10Mbit basnät). Hittade datorn vid en elektronikinsamling, nätverkskorten på skrotade datorer på universitetet, behöver ingen hårddisk som väsnas, och en 486an har ingen fläkt, och nätaggregatet behöver ingen fläkt. kostnad 0:-, decibelnivå 0dB...hastigehet ok, märker ingen skillnad.

 

Detta var därför jag valde en gammal dator...

 

MVK johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag tror en "skrotserver" kommer slöa ner nätverket vid "lite" belastning.

 

Om en sätter igång och skriver ut nåt, en annan håller på att ladda ner/upp rejäl fil från internet och två andra användare skickar filer mellan sina burkar.. Tror inte en gammal trött server orkar hålla uppe ångan då..

 

Men men, kanske kan man leva med det, om servern är "gratis"..

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Okej. Till hemnätverket duger det säkert helt utmärkt.

 

(Tyvärr känner jag småföretagare som anser att man kan ha den gamla burken som server. Och sen undrar dom varför nätverket är slött..)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik. Jo jag mätte ström, effekt under längr tid på inspänningssidan. Både när processorn belastades och diskenheten användes. Kollade även värmeutvecklingen, vid aggregatet. 486 drar inte så mkt ström, jämfört med nya datorer...de behöver ju inte ens fläkt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Applikation och OS avgör, grundläggande fil, print och brandväggstjänster ger ingen större CPU-belastning, speciellt om disksystemet är av god kvalitet.

 

Vad jag kommer ihåg var en P166 med EISA-buss, ett bra SCSI-subsystem och några nätverkskort (för att segmentera upp nätet) fullt tillräckligt för att serva ett par hundra officeanvändare samtidigt (dvs. under Netware 4).

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Ja, såg det, en sån bygger man inte själv för de pengarna.

Nu tillkommer i och för sig DELL:s hiskligt dyra frakt men den skulle landa på ca. 5300 inklusive moms vilket låter ganska prisvärt.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...