Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator i låda


Stefan

Rekommendera Poster

Har min dator i en låda och tycker att det börjar bli lite väl varmt i den. Ska såga upp ett litet hål i lådan och sätta dit en fläkt, men skall den blåsa in luft utifrån eller ska den blåsa ut den varma luften som finns i lådan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt gör man som Bosse-i-skogen säger. Men hur man en gör blir det rotation på luften. Blåser man in luft i lådan måste ju den befintliga luften ta vägen någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har min dator i en låda och tycker att det börjar bli lite väl varmt i den. Ska såga upp ett litet hål i lådan och sätta dit en fläkt, men skall den blåsa in luft utifrån eller ska den blåsa ut den varma luften som finns i lådan?

Båda. Det optimala är att det blir en jämn luftgenomströmning, alltså, sval luft in, varm luft ut.

 

Om man bara blåser in luft så är det inte säkert att "rätt luft" går ut på "rätt sida" och vice versa.

 

Sätt insuget långt ner på lådan och utblåset långt upp, eftersom varm luft stiger. Sätt gärna insuget på framsidan och utblåset på baksidan så det blir en riktig luftgenomströmning. Alternativt kan man göra en luftkanal likt Weylands vita låda (sök på forumet efter den).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weylands vita kub

Jag ber om ursäkt.

 

--

Jag ska inte skriva låda.

Jag ska inte skriva låda.

Jag ska inte skriva låda.

Jag ska inte skriva låda.

Jag ska inte skriva låda...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar inte åt mig om du säger låda.. Du får be kuben om ursäkt.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 14:47:03 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att luften dras ur lådan fyller två funktioner.

 

Dels så blir det mindre varmt i lådan och dels så blir det blir varmt och gott om fötterna.

 

Tro mig, jag hade lådan stående med fläktutblåset mot fötterna och märkte en stor skillnad kalla vinterdagar.

 

Nu har jag dock ett bättre isolerat hus och en bärbar dator som står på bordet.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å här sitter jag å fikar när ni postar en sån här tråd! :)

Ska du ändå såga så gör det i toppen (taket) av lådan, å sug ut luft. Det ger absolut bäst resultat. Komplettera med en insugsfläkt i sidan i höjd med cpu-kylaren å resultatet blir klockrent.

Äntligen någon mer som tar till sågen!:)

 

Antar att alla redan sett den men jag postar den gärna igen.. å igen å igen..

http://jens.bergsbo.com/niklas/

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ändå såga så gör det i toppen (taket) av lådan, å sug ut luft. Det ger absolut bäst resultat.

 

Sätter du den i överkant på baksidan så ger det samma effekt, plus att det inte syns och att det inte hörs lika mycket..

 

Sätter du även ett insug i fram långt ner blir luftgenomströmningen jättebra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa många dammsugarslangar, sätt ihop dem med elefanttejp. Borra en hål passande dammsugarslangen i frysen.

 

Koppla den andra änden till lådan och sätt dit en fläkt som drar in den kalla luften från frysen. Det lär kyla lådan!

 

Hur det blir med frysen? Vem bryr sig? Datorn är i varje fall sval!

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter du den i överkant på baksidan så ger det samma effekt, plus att det inte syns och att det inte hörs lika mycket..

Jag spinner vidare...

Högst upp längst bak sitter vanligtvis nätagget. Har du skaffat ett tyst sådant blåser det förmodligen ganska dåligt, sätter du fläkten under det kommer mycket värme att ändå stiga upp och försöka smita ut genom nätagget. Därav mitt tips att sätta det i "taket". Att sätta den i jämnhöjd med processorn är nästan menlöst såvida du inte har någon gång som leder ut värmen direkt genom chassifläkten.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar vi datorchassi nu? Jag hade för mig att vi pratade om att han hade datorn i en låda. :/

 

Har jag fattat fel (igen)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär få hyfsad kondens/is i frysen efter ett tag, då du hela tiden drar in ny varm/fuktig luft där.

 

Men som du säger, vem bryr sig?

 

Hur vore det att istället placera hela datorn i frysen istället? Mindre håltagning också...

Kanske lite i kallaste laget för diskarna bara...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elefanttejp

 

Se, där är ännu ett begrepp jag har missat. Igår var det knorrlåda, idag elefanttejp. Och i förrgår var det pumla.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också lite på det där, elefanttejp ?

Är det en ovanligt stor tejp ?

eller den där silvergrå tejpen ?

eller helt enkelt tejp med elefanter på ?

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den där silvergrå tejpen ?

 

Gaffatejp! Kan användas till allt. Mycket troligt

 

eller helt enkelt tejp med elefanter på ?

Lite som bamseplåster.. kan väl inte funka att bygga kylning med?

 

Men då.. vad är pumla då?

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Bra förslag! ;)

 

Frysen om våren och sommaren. Sedan kan man slänga ut datorn på balkongen eller altanen, beroende på hur man bor, när det är vinter.

 

Nu har det varit ordentligt kallt neråt femton minus. Snacka om kylning :D

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator på balkongen? Nja, skulle tro att det även där finns en risk för kondens inuti datorn. Dock om datorn alltid var igång så skulle problemet inte uppstå.

 

Eller om man först värmer upp/torkar ur datorn med en kupévärmare först...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det skulle fungera ändå. På kretskorten och komponenterna bildas kanske ingen kondens, eftersom de är varma. Men chassit är kallt (15 minus sa vi väl). Varm fuktig luft kondenseras på chassits insida. Vatten som kanske droppar ned på moderkortet.. Man kan å andra ha en kupévärmare igång dygnet runt som håller chassit varmt, men då tror jag bestämt man går miste om de där härliga 15 minusgraderna. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...