Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

region 1 skivor ger svartvit bild...


Kanon_olle

Rekommendera Poster

Jag har en ny pioneer DV-454 som säljaren föräkrade var regionsfri när jag köpte den. Men när jag spelar upp region 1 filmer så blir bilden svartvit. Jag har letat i manualen och i dvdspelarens setup efter en lösning men hittar inget. Är det någon som vet vad som är fel?

Jag vet inte om det kan vara orsaken, men eftersom jag inte har någon scart på min gamla skit tv så har jag kopplat dvd:n med scart till videon och från videon till tv:n med vanlig antennsladd...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet beror på att Region 1-skivor använder NTSC-standarden och i sverige har vi PAL. Antingen hanterar inte din DVD-spelare NTSC, eller (mest troligt) så gör inte din tv/video det.

 

Se om du har någon inställning i DVDn för att skicka NTSC som PAL.

 

(Och den är regionsfri. Hade den inte varit det hade du inte kunnat se filmen alls.)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du flera Scartutgångar till din tv? OM du har det så testa att byta mellan uttagen i bak på tv:n. Det kan vara så att du bara har ett uttag som stödjer NTSC.

 

Jocke

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 10:50:37 av joakimj]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet så är det just att du har kopplat med scart till videon och sedan med antennkabel vidare till tv´n, du har inget som gör om signalen till pal därigenom.

Du behöver göra om NTSC signalen till PAL för att det skall funka eller helt enkelt skippa att koppla via videon och hoppas på att din TV klarar att visa NTSC. (Vilket de flesta nyare modellerna klarar av)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att det finns folk här som är mycket mer hemma på området än vad jag är, och att nån kommer med en lösning, men joakimj och trineo bör nog läsa igenom det första inlägget en gång till..

 

eftersom jag inte har någon scart på min gamla skit tv...

 

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2003-01-07 12:07:39 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jerker olofsson

Det låter konstigt att det bara är Region 1 filmer, då troligtvis pga NTSC som folk påpekar. På min Pioneer spelare kan vag välja på baksidan att bara ge output som PAL. Du kan prova det.

 

Om det även gäller Region 2 filmer låter det som du har kopplat S-Video med scart till en kontakt på teven som inte stöder S-Video, då får du ofta svartvit bild.. Se till att signalen sänds via composite.

 

Det kanske också kan vara så att DVD endast ger S-Video output när du spelar Rregion 1 filmer.. Men det låter väl inte speciellt troligt.

 

Håller med om att det trolgtvis inte är något fel på DVD-Spelaren. Den är garanterat regionsfri eftersom du får bild över huvud taget.

 

Du kan ha använt en galen scartsladd, eller så är din TV "dålig". Se till att du inte kopplat DVD via en ev. VHS-spelare då du kanske får konstiga macrovision fel med NTSC som inte uppstår med PAL.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Eftersom din tv inte har någon scart, betyder det antagligen att den är såpass gammal att den inte heller klarar NTSC. (tv utan scart=20 år eller nåt i den stilen?)

 

Eftersom du antagligen tittar en del på tv/video/dvd är det kanske dags att ta sig till tv-affären för att köpa nytt?

Kolla då att just den modellen som du tänker köpa klarar NTSC. Tyvärr lönar det sig oftast inte att fråga den finnige tonåsrförsäljaren som antagligen jobbar på SIBA/onoff/elgiganten, eftersom han har provision på att sälja dyrare modeller än sådana som kostar runt 5 tusen. Du kan ju kolla http://www.pricerunner.se efter en lämplig tv-apparat. (Där kan du kolla specifikationerna också).

 

Jag kan ju säga dig att även en lågprisapparat för 4-5 tusen kommer att bli ett rejält lyft för ditt tv-tittande om du nu sitter med en gammal 70-80-talstv..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...