Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att ha hårddiskar vertikalt


tjoff

Rekommendera Poster

Hej

 

Var på ett lan nyligen och fick reda på att hårddiskar inte mår bra utav att stå vertikalt, han som påstod detta var väldigt övertygad om det (inte tid med snack om källor m.m. :o ).

 

Det skulle vara läshuvudet som mådde dåligt.

 

Jag vet att det varit diskussioner om detta, men jag har aldrig hört någon säga att den hårddisk mår dåligt utav att den är monterad vertikalt.

 

Jag har svårt att tro att det står på någon utav tillverkarnas hemsida eftersom det kan få deras diskar att se sämre ut än de övrigas.

 

Jag antar att det är ungefär ganska så omöjligt att få ett bra svar eftersom det är en av de sista orsaksfrågor man frågar sig själv då en disk har dött.

 

Men har ni hört eller läst någonting om att en hårddisk mår dåligt utav att monteras vertikalt?

 

Uppochner?

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det varit diskussioner om detta, men jag har aldrig hört någon säga att den hårddisk mår dåligt utav att den är monterad vertikalt.

 

Diskussionen kom väl fram till att horisontellt var bäst, vertikalt var förmodligen okej, men om det var nåt som var dåligt var det allt därimellan.

 

Men har ni hört eller läst någonting om att en hårddisk mår dåligt utav att monteras vertikalt?

 

Min mors Dell Dimension XPS233D har hårddisken monterad vertikalt från fabrik, och den snurrar fortfarande efter några (drygt 3?) år.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Med tanke på att många raid-system har sina hårddiskar monterade vertikalt (högkant) så kan det inte vara några problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står bara själva lådan stadigt, så har det normalt ingen betydelse hur hdd sitter, en del tillverkare monterar sina hdd original vertikalt, medan andra sätter dom horisontellt.

 

Ska man nu nämna namn, så t.ex. Compaq har ofta satt hdd:arna vertikalt.

 

Min förra datorn (Compaq) med en seagate-hdd, satt original vertikalt, samma hdd sitter nu i en vanlig "vagga" horisontellt.

Har aldrig haft problem med denna hdd (8 Gigare), den snurrar bra fortfarande, är inne på 4:e året nu.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla 'disc arrays' jag sett har diskarna monterade vertikalt. Titta t.ex. pä FastT700 från IBM http://www-132.ibm.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=1&catalogId=-840&langId=-1&dualCurrId=73&categoryId=2317873&x=13&y=8 , EMC diskarna http://www.emc.com/products/systems/symmetrix.jsp?openfolder=storage_systems , D-series eller BladeStore (ATA diskar) från StorageTek http://www.storagetek.com/prodserv/products/disk/BladeStore/

Dessa stora disksystem används av stora företag som kräver mycket hög tillgänglighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anledningen till att jag frågade först var att i mitt fina chassi så sitter det 3 st. diskar vertikalt..

 

han som jag snackade med sa att han skulle ha köpt samma chassi om diskarna hade monterats horisontellt.

 

antar att det inte är något att oroa sig för, men med tanke på hur skrämmande nära läs/skrivhuvudet sitter så är det ju imponerande vad hårddisken klarar av (även om den är en utav de känsligaste delarna i datorn).

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...