Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Überklockning


3l33t

Rekommendera Poster

Dags att testa överklockning lite ordentligare.

 

Testade för ett tag sen att dra upp min p4 2.26 lite grann, fungerade helt OK i 2,6 GHz men grafikkortet ville inte vara med på det eftersom AGPhastigheten höjdes också.

 

Har nu fått mitt Hercules Radeon 9700 pro :) och det ska ju vara lite mer klockningsvänligt.

 

Nån som vet ungefär hur mycket man kan dra upp systembussen? Om jag trimmar så behöver jag väl inte gå in på grafikkortet sen för att trimma det separat? Hur fungerar det hela?

 

3l33t - klockningsnybörjare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att köra - skulle tro att du relativt lätt skulle kunna köra prollen i 166MHz FSB, d v s ca 2,8GHz.

Men det förutsätter ju förstås att du har minnen och moderkort som är bra.

Jag är nästan säker på att du även måste höja Vcore-spänningen en aning för att nå dit, vilket i sin tur (som du garanterat redan vet om) ställer lite högre krav på kylningen.

 

Enligt CPU-databasen på http://www.overclockers.com så är faktiskt genomsnittliga överklockningen just ca 2,8GHz.

 

Ge den vad den tål!

 

Det där med grafikkortet är lite intressant - självklart får du ut ännu mer av grafikkortet i prestandatester om du _också_ överklockar det efter en rejäl överklockning av FSB'n. Men då börjar det ställas andra krav på ditt system, som t.ex. hur mycket effekt som ditt nätaggregat kan leverera under en längre tid.

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar intressant. Vcore har jag räknat med att behöva höja, hoppas kylningen hänger med.

 

Vad hamnar AGPhastigheten på när jag kör 166 FSB? Går det att klocka kortet mer efter att hastigheten höjts redan i busen?

 

Tips på verktyg som testar att systemet är stabilt efter klockningen?

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte låsa ner AGP- och PCI-hastigheten på ditt moderkort? Många nya (och gamla) entusiastmoderkort har den finessen vilket förstås hjälper enormt om man vill överklocka FSB utan att alla instickskort brinner upp :]

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte hitta en sån funktion men har inte hittat nån. Tips på vad det kan heta på ett asus kort.

 

3l33t - i 2,7 GHz :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P4S533

 

Kör för tillfället i 160 FSB. I 166 FSB bootade den om efter ett tag..

 

Verkar ganska stabil nu. Körde PCmark 2002 och den klarade sig igenom med ca 13000 poäng.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vcore har jag räknat med att behöva höja, hoppas kylningen hänger med"

 

En sak du bör kolla upp är hur späningen påverkar cpu livslängden.

 

Det finns ett antal artiklar på nätet som hävdar att vissa p4 dör "snabbt" (någon vecka eller så) om man ökar späningen och att det är detta, inte värmen som dödar.

 

Har tyvärr inga länkar då det var ett tag sedan jag läste artiklarna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal artiklar på nätet som hävdar att vissa p4 dör "snabbt" (någon vecka eller så) om man ökar späningen och att det är detta, inte värmen som dödar.

 

Oj det där lät intressant!

Är det någon annan som har erfarenheter eller länkar till sidor där detta bekräftas ytterligare?

 

/f3

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på internet(nån stans) att man absolut inte får höja över 1,75 v på P4an. SEn sa förståss några kommentarer att "jag har visst över 1,75 å det går jättebra."

 

Oftast behöver man inte höja så mycket om man inte superöverklockar. Höjde min till 1,55 och det verkar fungera. Tyvärr verkar nånting inte gilla klockningen. Testade att spela lite GTA3 och efter ett tag segade allt ner kraftigt även fast CPU och moderkort var ganska "kalla". CPU gick upp till 55 c.

 

Kanske grafikkortet som blev varmt? Skulle gärna ha funktion för låsning av AGP frekvensen...

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet problem med det moderkort med just det där moderkortet är att det inte finns någon 1/5-divider för PCI.

 

Det gör att du inte kan överklocka moderkortet/CPU'n så mycket som annars vore möjligt.

 

Det finns mycket matnyttigt att läsa på följande sajt om ditt moderkort.

http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=&threadid=29272&highlight=divider+AND+P4S533

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...