Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fonder


3l33t

Rekommendera Poster

Tänkte börja spara lite. Har en obligationsfond men tänkte balansera den med en aktiefond.

 

Nån som har ett bra tips på fond som kommer ge massor i avkastning ;)

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bank/fondkommisionär använder du??

 

Om du inte är styrd till en bank, vilka vill du INTE använda??

 

Hur stor risk är du beredd att ta på aktiefonden??

 

Fördelningen mellan obl. fonden och aktiefonden - hur blir det (ex. 70% obl fond - 30% aktiefond)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Nordea. Skulle kunna köra på FSB också.

 

På aktiefonden kan jag ta ganska stor risk. Fördelningen har jag inte tänkt på så mycket. Beror lite på risken på aktiefonden.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nordeas eller Roburs Östeuropafond skulle jag satsa på av två anlednbingar:

 

1. Länderna får alltfler utländska investeringar pga att de är sk låglöneländer. Därför flyter en hel del kapitel in i länderna och levnadsstandarden och lönerna höjs sakta.

 

2. Dessa länder håller på och bli medlemmar i EMU och NATO, mm vilket gör att de kommer att bli ännu mer öppna i framtiden (om de får vara med). Risken skulle jag säga vara 4 av 5. Internationell Obligationsfond skulle jag ge 1,5 och en svens obl. fond 1,0.

 

Är du en gambler kan du peta in lite i it-fonder. De kommer att återhämta sig lite någongång när många av de haltande bolagen lagt ner. Men problemet där att man inte vet när vändningen kommer. I år eller om 5 år???

 

Men jag rekommenderar Östeuropa om du vill ta lite risk. Annars kan du försöka leta efter en index-fond i Östeuropa. Då minskar risken väsentligt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm intressant... Har inte funderat på östeuropa så mycket, men om de nu ska med i EU borde de väl utväcklas lite...

 

Vad är in indexfond? En som följer börsindex? har för mig jag läste det nån stans.

 

It funderade jag lite på också, kanske ska sätta in lite i en sån också..

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en indexfond följer börsens sk generalindex. I tråkigare och stabilare länder som Sverige måste man ha en optimistisk syn på börsen eftersom den inte rör sig så mycket om man ska stoppa in pengar. Har själv lite i östeuropafond. 20 kkr har blivit 26 kkr på 11 månader (dock ej Nordea). Men visst försvinner en del i skatt, men det är iaf bättre än bankräntan på 3,45%

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...