Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klicka en gång!


eko

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undrar hur man gör så att besökaren på sidan bara ska kunna klicka en gång på en viss länk? Det är ett röstningssystem jag håller på med och man ska bara kunna röst en gång!

 

Nån som vet?? mvh / eko

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl i princip omöjligt att göra att varje besökare får rösta max en gång.

 

De flesta sajter använder sig av cookies tror jag. En cookie som lagras på den dator som röstat som spärrar besökaren att rösta flera gånger. Men detta kan besökaren enkelt "fuska" med genom komma att ta bort denna cookie och därmed kunna rösta många fler ggr än en.

 

Man kan också göra så att man får rösta en gång per ip-nummer, jag vet några sajter som har så. Det låter helbra, men är helkasst då väldigt många har olika ip-nummer de kopplar upp sig på nätet samtidigt som flera datorer ofta delar med sig av ett och samma ip-nummer.

 

Lycka till!!!

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 23:06:50 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Jag undrar hur man gör så att

> besökaren på sidan bara ska kunna

> klicka en gång på en viss länk?

> Nån som vet??

 

ja, du registrerar besökarna i förväg och ger var och en ett eget lösenord som de sedan använder för att rösta. Det är enda sättet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Precis som när vi röstar till riksdagen. Det finns en lista på vilka som får rösta och när man röstar så stryks man från listan och kan därmed inte rösta igen.

 

Ute i verkliga livet har man id-kort. I datorvärlden har man lösenord.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Gör det enkelt, använd bara cookies. Registrering kan vara jobbigt och även det är ej helt säkert. Kanske ha något med fingeravtryck? =)

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du menar så.

 

Jag undrar hur man gör så att besökaren på sidan bara ska kunna klicka en gång på en viss länk?

 

Men jag förstår det som att VARJE besökare ska kunna rösta men maximalt en gång.

 

Inte så att ett speciellt utvalda ska få rösta max en gång per skalle. Om du nu inte menade att han skulle fixa en databas över hela världens invånare där varje individ får ett lösenord utdelat i brevlådan sin en vecka innan omröstningen börjar. =)

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-06 01:28:48 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...