Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem! Vad ska jag göra?

Danne

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem. Det är så att det är 3 st systemfiler som har försvunnit från datorn. Detta gör att jag inte kan starta upp datorn. Den ena av filerna är "himem.sys". Kan man på något sätt komma in i datorn på annat sätt? Eller måste man installera om hela win 98? I så fall, kan man rädda det som finns på hårddisken, tex alla mp3 låtarna?

Mvh

Mr.D

Stefan Eklinder

Har du fullversionen av Windows98 så kan du köra en återställning.

Installera om i samma Windowskatalog så återställs systemet utan att du förlorar något.

---

/Stefan Eklinder

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

Jonas Ridderstråle

Okey, tack men jag är inte så bra på hur man gå till väga när man inte kommer in i datorn. Ska man trycka på "F8" vid uppstarten och gå vidare där eller? Felsäkert läge eller vad det nu heter?

Du skulle inte kunna guida mig från början till slut?

MVH

Danne

Har du fullversionen på CD, så kan du göra på två sätt.

1)Starta med startdiskett, så du hamnar i DOS-läge, skriv x: och enter (x= Den bokstav som din CD har)så du kommer in på din CD-spelare, skriv sedan install/setup, så bör Cd:n starta med installationen.

2)Gå in i BIOS och ställ om så du startar/bootar med CD:n först, då bör den autostarta.

Med lite tur nu så bör du efteråt få ett fungerande system igen.

Lycka till.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Okey, men problemet är att jag inte har en startdiskett. Hur gör jag för att komma in i "BIOS". Jag är helt nollstäld vad det gäller detta.

MVH

//Danne

Stefan Eklinder

Hur du går in i BIOS står längst ned på skärmen innan Windows startar. Antingen DEL-tangenten eller någon F-tangent.

Tror du kan fixa en bootdisk här:

http://www.bootdisk.com

---

/Stefan Eklinder

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-01-07 16:29:25 av Stefan Eklinder]

Danne

Om vi nu förutsätter att du får igång ditt system igen, rekommenderar jag att du direkt gör en startdiskett, så du har en till "nästa" gång.

När du får igång din installation nu så får du möjlighet att tillverka en sådan, som baserar sig på dina inställningar i din dator, den blir på svenska också, den som du hämtar från nätet via http://www.bootdisk.com/

är nämligen på engelska.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Jag har inte fått igång datorn ännu. Jag har kollat på hjälp avsnitten och gjort som det står där men det fungerar inte. Det står att den inte inte "null" vad det nu är?

//Danne

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...