Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ska jag koppla minna fläktar...


Zero1

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har fyra 12V fläktar, men inga utag kvar i datorn. Hur ska jag koppla dess om de ska gå på en "extern" strömkabel? Tänkte koppla de till en vanlig stömkabel till el utaget. Vad ska jag ha för motstånd till dessa. Man kan väl inte få de att funger med 230V från utaget direkt att koppla till fläktarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg att han nämner 230V, men i första raden så antyds att det är slut på uttag i datorn. Några fläktar drar inte mer än att man kan sätta i Y-kontakter.

 

Jag har fyra 12V fläktar, men inga utag kvar i datorn.

 

 

I mitt eget chassi så kan jag inte fylla alla 3.5" och 5.25" om jag bara ska använda mig av dom kontakter som är med från början. Utan det är nödvändigt med Y.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför jag kopplade i ett xtra nätagg i min :)

 

Jag har kvar kontakterna på de som går till cdrom/diskar , men på de som matar fläktar har jag klippt bort kontakterna och skruvat dit sockerbitar..

 

vill jag ha mer fläktar eller nåt, så trycker jag i 2 kablar till i lämplig sockerbit eller byglar till en ny sockerbit.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ till extern strömkälla är förstås en eliminator, 12V för full effekt på fläktarna eller 6V för lägre effekt och tystare fläktar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 12V 80x80x25 fläktar på Clas Ohlson, seriekopplade dem (röd till svart) sedan den återstående röda till gul på en hårddiskkontakt och återstående svarta till svart på hårddiskkontakten. De får 6V, är mindre bullriga, och ger tillräckligt luftutbyte (båda suger luft ur lådan längst upp)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...