Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskar som krashar.


stefanowich

Rekommendera Poster

Jag tycker mig ha märkt en markant ökning av hårddiskar som krashar, speciellt tycks diskar med XP på haverera oftare än andra operativ system. Som sagt detta är bara en personlig iaktagelse, är det några andra på forumet som gjort denna slutsats?

Att just XP blir misstänkt kan bero på något helt annat tex, datorer med Xp tenderar att stå på 24/7.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att just XP blir misstänkt kan bero på något helt annat tex, datorer med Xp tenderar att stå på 24/7.

 

Nja, tror nog att typ det finns väl många linuxmaskiner som står på 24/7 (enligt anhängarna iaf) och då borde ju hd-krascherna vara lika många där? proportioneligt sett.

 

Kanske hårddiskarna blivit sämre i takt med att man packar mera i dom samtidigt som man höjer rotationshastigheten med högre värme som följd?

Många HD-tillverkare har ju sänkt garantitiden rejält.

Ska bli intressant och se om det stämmer med min Fujitsu som går i 7200varv och med en temp på 49 grader, den har hållt i knappa året än iaf.

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 13:56:28 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Att ha sin dator igång dygnet runt kan man säkert ha oberoende av vilket OS man använder. Jag kör fortfarande 98:an och har mer än gärna min dator på dygnet runt.

 

Linux är väl mer tacksamt att ha på dygnet runt. Det kräver inte omstarter så fort man installerar program. Sedan är det stabilare också.

 

Hårddiskar som kraschar kan bero på dålig kvalité på diskarna. Det behöver inte bero på att man använder ett speciellt OS som t ex XP.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

”Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det”

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar ifall SIGuardian kan vara nåt för att hålla koll på livslängden?

http://www.siguardian.com/products/siguardian/index.html

"SIGuardian™ is the only tool what allows you full control over the health of your HDDs, and prevents data loss because of failures. Using S.M.A.R.T. technology included in all modern HDDs SIGuardian predicts the end date of HDD lifetime, so you can make backup copies of all your data before it's to late.

 

S.M.A.R.T. [self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology] - an "industry term of art" that describes the technology used to monitor and predict device performance. You can read more about it on

Quantum, Maxtor or Seagate site. "

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte troligt att det beror på vilket os man kör. Men.. snabbare diskr slits mer.

 

Varför .. tja ett lager som snurrar 7200rm slit mer en ett som snurrar 3000rm.

smart har du på moderkortet på nyare alla? vet ej.. datoer fö. (har två sådana själv)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...