Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskort


Wippika

Rekommendera Poster

Det har börjat strula som bara den med mina nätverkskort nu..

saken är den att jag har bytt lite kort fram och tillbaka och kudzu frågar ibland om man vill ta bort en gammal konfiguration samt installera nytt kort. och det har nog hänt att jag valde att inte göra något med en gammal konfiguration så den blev liggande kvar..

 

så nu hittas inga kort längre,i modules.conf finns inget om några nic inskrivet och kudzu hittar inget. Så hur gör jag om jag vill lägga till dom manuellt??

 

måste jag först lägga till i modules.conf vilken drivrutin och sedan köra insmod [drivrutin]?

 

laddas alltid en drivrutin i när man har kört insmod eller ska man göra något mer?

finns det inga konfigurationsprogram nätverkskort..

 

jag kör red hat 7.1

nic: d-link

 

vore kul om man kunde få lite info om hur det fungerar!!!

 

//mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, nu skall vi försöka reda ut ett och annat ;). (Är dock ingen guru på RH, men det borde fungera :P)

 

Först så kollar du i dmesg och /proc/pci så att datorn har hittat ditt NIC, om den har gjort det och det supportas under linux så ser du till att ha "drivrutinerna" som module eller inkompilerade i kärnan.

(Om dem finns inkompilerade i kärnan så behöver du typ inte göra något, i och med att drivrutinerna laddas in i och med att du startar upp)

 

Till kommandona, dmesg kör du genom att bara skriva dmesg, nu kommer en massa text rassla förbi, förslagvis så skulle jag pipe:a den och plocka ut namnet på ditt nick:

 

dmesg | grep <namn på NIC>

 

du kan även checka vart ditt kort sitter etc med:

cat /proc/pci

 

när du vet vad det är för kort etc. så kan du köra

insmod <modulen till ditt NIC>

 

för att få den att laddas automatiskt så slänger du in den i /etc/modules (alla modulnamn som ligger där kommer att laddas automatiskt när du startar)

 

Jag kan dock rekomendera att du kompilerar in modulen i kärnan, (man skall försöka ha saker som används mycket inkompilerat i kärnan, och sånnt som man inte använder så mycket som modul.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" när du vet vad det är för kort etc. så kan du köra

insmod <modulen till ditt NIC> "

 

hur vet jag vilken drivrutin jag ska ha till kortet då?? laddade ner en från deras sida men den gick inte att kompilera blev något skumt fel...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...