Just nu i M3-nätverket
Jump to content

videoredigering DV-in

Tjabo1

Recommended Posts

Hej

Har en Panasonic NV-DS30 med DV-in. Redigerar filmerna gör jag hittills med Roxio ECDC eller Microsofts Movie Maker. I PCn har jag XP Home edition.

Novis som jag är, men... Hur får jag över film från PC till kameran? Jag försökt men jag får ingen bild (eller ljud) i displayen till kameran. Jag har firewire-kabel. Vilket videoformat rekommenderas?

/Tjabo

Kalle Dator1

Jag tror att du har en inställning att göra i kameran ! Åtminstone är det så för mig med min Sony DCR-TRV620E.

I VTR-läge ställer jag in A/V -> DV OUT i läge ON när jag ska skicka över en videofil till kameran, och på OFF när jag ska använda kameran som videokälla och föra över till PC:n

Kan vara något liknande på din kamera !

Kolla !

Kalle

Hej

Tack för tipset, men...

tyvärr hittade jag ingen sådan inställning, har gått igenom hela menyn. Hoppas på fler tips.

Kalle Dator1

Kan du ta in signal till kameran från din videoapparat ?

Kan du det, så har du i alla fall video-in fungerande på kameran !

Sedan gäller att ha kameran uppstartad (i VTR-läge) när du startar ditt videoredigeringsprogram, eller varifrån det nu är som du ska hämta och överföra till kameran.

Jag känner i och för sig inte till de program som du nämner i ditt första inlägg, men jag rekommenderar varmt Ulead eller Adobe Premiere, varifrån du kan "exportera" video till Tape, eller via kameran och ut till en video. Dessa möjligheter finns kanske inte i dina nuvarande videored.program ! ?

Lycka till !

Kalle

Hej

Nej, tyvärr, men det beror på att de analoga signalerna från videoapparaten inte har nån väg in i kameran. Jag har bara A/V out och S-video out på kameran.

Jag börjar så smått misstänka att programvaran inte räcker till.

Men tack ändå.

/Tjabo

Kalle Dator1

Hej !

På din kommentar förstår jag att du inte har en kamera som fungerar som en videobandspelare, alltså med A/V-in, och då går det ju inte.

Jämförande med min, så har den egenskapen att kunna omvandla analoga signaler till digitala, som sedan kan tas in till datorn, eller omvänt förvandla digitala till analoga som sedan kan köras ut till t ex en video eller TV. Med detta följer att kameran kan spela in på band videosignal från analog eller digital källa.

Funderar du på att någon gång uppgradera din videokamera, rekommenderar jag dig att titta på en sådan med DV-in och DV-out, alltså en digital videokamera. Du har så mycket igen på bildkvalitet gentemot analog, så det är nästan inte jämförbart !

Ha det... !

Kalle

Men jág har ju DV-in och DV-out, dvs en digital videokamera. Jag kan få signalen från kameran till videospelaren/TV-n. Eller in i datorn för redigering.

Vad jag nu vill är att få tillbaka den redigerade filmen från datorn till DV-kamerans band för att koppla in den och titta på tv-n,och om jag vill banda in på analog video. Det är mitt behov, inte att spela in SVT direkt till digitalkameran. Det var åratal sen sist jag spelade in ett vanligt tv-program.

Men jag har förstått nu att det är ett lämpligare redigeringsprogram jag behöver för att exportera filmen tillbaka till kameran från pc-n.

ha det gott

/Tjabo

Kalle Dator1

OK !

Jag kanske missförstod dig vad gäller vilka möjligheter din kamera har ! ?

Jag rekommenderar Adobe Premiere som redigeringsprogram ! Försök att hitta det !

Därefter är du välkommen med ytterligare frågor om hur man gör... !

MVH

Kalle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...